Overslaan en naar de inhoud gaan

Het is nog niet zo makkelijk om in de flow van 'vibe marketing' te komen

Merken moeten hun fundament en kennis van de doelgroep op orde hebben om AI optimaal te benutten in vibe marketing, bepleit Lucas Nutbey.
Lucas Nutbey

Het is een briljante term, vibe marketing, die in navolging van vibe coding de afgelopen tijd regelmatig in mijn zorgvuldig gecreëerde internetbubbel opduikt. De belofte is dan ook niet mals - door verschillende AI agents met elkaar te laten samenwerken kun je marketingafdelingen bouwen waar je gisteren slechts van kon dromen. Je zou - om maar wat te noemen - zelfs een reclamebureau kunnen oprichten waar alleen maar AI agents werken en die, live op tv, een omslag voor een nieuw boek kunnen laten bedenken en maken. Hoewel dit er op het eerste oog fascinerend, of juist beangstigend uitziet (afhankelijk van waar je werkt), mist het een belangrijke nuance: om het te laten werken voor je merk zul je eerst zelf aan de slag moeten.

Dat Gen AI in staat is om mindblowing creative assets te maken is - dat bewees het Google I/O event van afgelopen week nog maar weer een keer - iets waar niemand nog aan hoeft te twijfelen. De kwaliteit, gedetailleerdheid en breedte ervan is fascinerend en zorgt voor een paradigmaverschuiving binnen ons vakgebied. Ik hoef hier niemand uit te leggen dat marketing gaat om het raken van de juiste snaar, ervoor zorgen dat je merk of campagne precies inspeelt op de belevingswereld van je doelgroep. Daarom heeft een marketeer meer nodig dan een sterke visual, scherpe copy of strak gedesignde website. Zij moeten precies weten aan te sluiten bij het verhaal dat we willen vertellen en consistent hetzelfde gevoel en boodschap weten over te dragen.

Dit kan alleen als AI in staat is om zowel het merk, de doelgroep en de wereld waarin deze consumenten leven te doorgronden. Dit betekent dat je de tijd zult moeten nemen om het de essentie van je merk eigen te laten maken en dus - misschien nog wel lastiger - in staat moet zijn om alles waar je als merk voor staat te vangen in een afgebakende set brand assets en documenten die dit samen representeren. Daarnaast zul je de AI toegang moeten geven tot een brede set aan datapunten die continu inzicht geven in wie je doelgroep is, wat ze bezighoudt en wat er zich in hun leven afspeelt. En om de controle niet te verliezen zul je zowel vanuit creativiteit als bijvoorbeeld legal een manier moeten vinden om een oogje in het zeil te houden. Allemaal niet onmogelijk, maar het geeft toch een minder plug and play gevoel dan de term vibe marketing op het eerste gezicht wellicht doet vermoeden. Waarbij ik het aansturen van een machine als hierboven beschreven nog even buiten beschouwing laat.

Zoals gezegd biedt de opkomst van AI mogelijkheden die tot voor kort onmogelijk leken en zullen we de komende jaren alleen nog maar meer kunnen. Het is alleen goed om te beseffen dat de bomen ook nu niet tot in de hemel groeien en er een groot verschil zit tussen een mooie afbeelding, video of AI-gegenereerd liedje en een kloppende campagne. Merken moeten hun fundament (en data) op orde hebben en teams trainen om met AI in de vibe te komen. Lukt je dat, dan bieden de nieuwste generatieve tools ongekende kansen om creativiteit en productie op te schalen en nog sneller te zien wat aanslaat. Zo niet, dan blijft het bij gimmicks en losse flodders.

Helaas-pindakaas, hoe graag ik het ook anders zou zien, ook vibe marketing vraagt om marketeers hun bloed, zweet en tranen. Al het begin is moeilijk, maar wie bereid is de tijd en moeite te nemen die nodig is zal hier op termijn de vruchten van plukken. Dus start: breng de juiste data bij elkaar, neem je processen onder de loep en zorg dat de AI op je merk wordt getraind. Accepteer de frustratie, want als je de juiste golf weet te pakken gaan dingen misschien eens (heel even) vanzelf.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in