
Meterslange waslijnen vol weggegooide kleding sieren vandaag het Amsterdamse straatbeeld. Initiatiefnemer is het Amsterdamse platform BOAS, dat met deze actie letterlijk de vuile was van de mode-industrie buiten hangt. Achter Centraal Station, op het Museumplein, in het Vondelpark en zelfs in de Rosse Buurt wapperen gedragen kledingstukken met kreten als ‘Repareer mij’, ‘Doneer mij’ en ‘Hou van me’. De boodschap: onze kledingconsumptie is kapot – en de planeet betaalt de prijs.
Ramp in Bangladesh
De actie komt niet toevallig op 29 april. Deze week is het elf jaar geleden dat in Bangladesh het Rana Plaza-gebouw instortte, waarbij 1.134 kledingarbeiders om het leven kwamen. Sindsdien is er veel gepraat over betere arbeidsomstandigheden en duurzaamheid, maar in de praktijk lijkt er weinig veranderd. Wereldwijd wordt nog altijd elk jaar zo’n 100 miljard (!) kledingstukken geproduceerd. Daarvan belandt naar schatting 87 procent uiteindelijk op de afvalberg of in de verbrandingsoven.
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
Artipoppe24 kledingstukken per persoon
Ook in Nederland draagt fast fashion flink bij aan textielverspilling. Volgens cijfers van Rijkswaterstaat gooien Nederlanders jaarlijks 135 miljoen kilo kleding en huishoudtextiel weg. Dat zijn zo'n 24 kledingstukken per persoon, per jaar. Minder dan de helft daarvan wordt hergebruikt of gerecycled. De rest verdwijnt bij het restafval, waar het wordt verbrand. Dat kost niet alleen grondstoffen, maar zorgt ook voor een forse CO₂-uitstoot.
Niet met het vingertje
‘De kledingindustrie is verantwoordelijk voor 10 procent van de wereldwijde CO₂-uitstoot, meer dan de luchtvaart en de scheepvaart samen,’ zegt een woordvoerder van BOAS. ‘Toch gedragen we kleding gemiddeld maar zeven keer voordat we het afdanken. We willen consumenten confronteren met de gevolgen van hun koopgedrag – niet met een opgeheven vingertje, maar door zichtbaar te maken wat er op het spel staat.’
Stimuleren tweedehands verkoop
BOAS – dat bekendstaat om zijn activistische campagnes – wil met de waslijnen niet alleen bewustwording creëren, maar ook handelingsperspectief bieden. Op de kledingstukken staan QR-codes die verwijzen naar lokale initiatieven voor reparatie, tweedehandsverkoop en kledingruil. ‘Het systeem is stuk, maar we kunnen het samen herstellen. Eén gerepareerde broek is er al één minder op de afvalberg,’ aldus BOAS.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee