Overslaan en naar de inhoud gaan

Vintage kledingwinkel BOAS hangt de vuile was buiten van de kledingindustrie

Wat op het eerste gezicht een kunstproject lijkt, is een confronterende aanklacht tegen de verspilling van fast fashion.
BOAS
BOAS wil met het buitenhangen van de vuile was, aandacht vragen voor de verspilling van de fast fashion industrie
BOAS
BOAS wil met het buitenhangen van de vuile was, aandacht vragen voor de verspilling van de fast fashion industrie

Meterslange waslijnen vol weggegooide kleding sieren vandaag het Amsterdamse straatbeeld. Initiatiefnemer is het Amsterdamse platform BOAS, dat met deze actie letterlijk de vuile was van de mode-industrie buiten hangt. Achter Centraal Station, op het Museumplein, in het Vondelpark en zelfs in de Rosse Buurt wapperen gedragen kledingstukken met kreten als ‘Repareer mij’, ‘Doneer mij’ en ‘Hou van me’. De boodschap: onze kledingconsumptie is kapot – en de planeet betaalt de prijs.

Ramp in Bangladesh

De actie komt niet toevallig op 29 april. Deze week is het elf jaar geleden dat in Bangladesh het Rana Plaza-gebouw instortte, waarbij 1.134 kledingarbeiders om het leven kwamen. Sindsdien is er veel gepraat over betere arbeidsomstandigheden en duurzaamheid, maar in de praktijk lijkt er weinig veranderd. Wereldwijd wordt nog altijd elk jaar zo’n 100 miljard (!) kledingstukken geproduceerd. Daarvan belandt naar schatting 87 procent uiteindelijk op de afvalberg of in de verbrandingsoven.

24 kledingstukken per persoon

Ook in Nederland draagt fast fashion flink bij aan textielverspilling. Volgens cijfers van Rijkswaterstaat gooien Nederlanders jaarlijks 135 miljoen kilo kleding en huishoudtextiel weg. Dat zijn zo'n 24 kledingstukken per persoon, per jaar. Minder dan de helft daarvan wordt hergebruikt of gerecycled. De rest verdwijnt bij het restafval, waar het wordt verbrand. Dat kost niet alleen grondstoffen, maar zorgt ook voor een forse CO₂-uitstoot.

Niet met het vingertje

‘De kledingindustrie is verantwoordelijk voor 10 procent van de wereldwijde CO₂-uitstoot, meer dan de luchtvaart en de scheepvaart samen,’ zegt een woordvoerder van BOAS. ‘Toch gedragen we kleding gemiddeld maar zeven keer voordat we het afdanken. We willen consumenten confronteren met de gevolgen van hun koopgedrag – niet met een opgeheven vingertje, maar door zichtbaar te maken wat er op het spel staat.’

Stimuleren tweedehands verkoop

BOAS – dat bekendstaat om zijn activistische campagnes – wil met de waslijnen niet alleen bewustwording creëren, maar ook handelingsperspectief bieden. Op de kledingstukken staan QR-codes die verwijzen naar lokale initiatieven voor reparatie, tweedehandsverkoop en kledingruil. ‘Het systeem is stuk, maar we kunnen het samen herstellen. Eén gerepareerde broek is er al één minder op de afvalberg,’ aldus BOAS.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in