Overslaan en naar de inhoud gaan

Centraal Beheer blaast iconische slogan nieuw leven in met 63ste 'Even Apeldoorn bellen'-commercial

Marteyn Roose (Centraal Beheer) en Darre van Dijk (TBWA) lichten 'Scammers' toe. Het betreft het eerste werk van TBWA voor de verzekeraar.
tbwa
Darre van Dijk (l) en Marteyn Roose op het kantoor van TBWA\Neboko.

Een backpacker, een scambericht en een flinke dosis onoplettendheid: Centraal Beheer en TBWA\Neboko brengen met ‘Scammers’ een eigentijdse draai aan Nederlands langstlopende reclameserie.

Na ruim veertig jaar en 62 commercials vol legendarische oeps-momenten als ‘Rio’, ‘Leeuw’ en ‘Acupunctuur’ lanceert Centraal Beheer vandaag de 63ste ‘Even Apeldoorn bellen’-commercial. De nieuwe spot, getiteld Scammers, is de eerste in de reeks die tot stand kwam in samenwerking met TBWA\Neboko – een bureaurelatie die hiermee officieel het stokje overneemt van DDB Amsterdam, dat de campagne 37 jaar lang vormgaf. Dit is 'm:

Van klassieker naar generatie Z

Directievoorzitter Marteyn Roose benadrukt dat het concept in essentie ongewijzigd blijft. ‘We hebben niet de behoefte gevoeld om ‘Even Apeldoorn bellen’ overboord te gooien,’ zegt hij. ‘Die slogan is diep verweven met ons merk én met Nederland. Het staat voor nabijheid, bereikbaarheid en de drive om elk probleem op te lossen, hoe bizar ook. Dat je tegenwoordig misschien eerder appt dan belt, verandert daar niets aan.’

Toch vraagt de tijdgeest om vernieuwing in de uitvoering. ‘Onze klanten zitten allang niet meer alleen voor de buis,’ zegt Roose. ‘We wilden geen campagne maken die slechts op tv landt, maar één die leeft op elk kanaal, en aansluit op de manier waarop jonge mensen media consumeren.’

Inzicht uit de nieuwe generatie

Voor de pitch werden intern zeven teams samengesteld die onderling de strijd aangingen. Het idee voor Scammers komt uit de koker van één van de jongste creatieve teams van TBWA\Neboko. Chief creative officer Darre van Dijk: ‘Zij zagen iets alledaags én actueels: de achterdocht die we allemaal voelen bij berichten van onbekende nummers. Hun vraag was: wat als het deze keer géén scam is? Wat als je juist wel moet reageren? Dat inzicht is de kern van dit nieuwe Apeldoorn-moment.’

De film toont een jonge backpacker die in een Aziatisch land in een benarde situatie belandt nadat hij een even niet oplet. Zoals altijd volgt het onvermijdelijke ‘oeps’-moment – met een knipoog en een morele noot. Van Dijk: ‘De spanning, het misverstand, de timing van de humor – het moet allemaal kloppen. En dat vraagt om de allerbeste makers.’

De regie was in handen van Bart Timmer (bekend van een eerdere Apeldoorn-hit), en op de set werd zelfs ad hoc muziek opgenomen met een lokale zanger. ‘Dat spontane, dat lef – dat typeert ook hoe wij deze film hebben benaderd,’ aldus Van Dijk.

Geen cutdowns, maar native verhalen

In tegenstelling tot eerdere campagnes is Scammers geen 'tv-first'-campagne met afgeleide social content. ‘We hebben vanaf het begin nagedacht over alle kanalen,’ vertelt Roose. ‘We hebben het verhaal verteld vanuit het perspectief van de backpacker, met bijpassende content op TikTok, Instagram en andere socials. Niet als bijzaak, maar als volwaardig onderdeel van de campagne.’

Van Dijk vult aan: ‘We hebben social native-assets geschoten op locatie, met eigen verhaallijntjes. Denk aan de backpacker die met een verband om zijn been iets post over zijn ongeluk – iets wat je niet in de tv-spot ziet, maar dat het verhaal verdiept.’ Zo werd de arena die de backpacker in Thailand tot zijn beschikking had optimaal benut.

Een glimlach in donkere tijden

Met humor die volgens Roose ‘door 99,9% van Nederland omarmd wordt,’ wil Centraal Beheer vooral weer een glimlach brengen. Daar is volgens hem -juist nu- flink behoefte aan. ‘Reclame is te voorzichtig geworden,’ stelt hij. ‘Maar door risico te nemen en het onverwachte te omarmen, creëer je werk dat bijblijft.’

De commercial Scammers mag dan een nieuw hoofdstuk zijn in de iconische campagne, volgens Van Dijk is het ook een pleidooi voor meer lef in de reclamewereld. ‘We leven in een tijd waarin iedereen overal iets van kan vinden – en dat ook meteen roept. Daardoor is het vak voorzichtiger geworden’, zegt hij. ‘Maar dat gaat ten koste van durf, van verrassing, van eigenheid.’

Een ode aan lef en lachen

Volgens Van Dijk is juist humor het wapen bij uitstek om merken sympathiek te houden. ‘We maken reclame voor mensen, niet voor algoritmes. Dat betekent dat je ook durft te kiezen voor emotie, voor luchtigheid, voor iets dat blijft hangen. De kracht van Even Apeldoorn bellen is dat het mensen raakt én vermaakt. Dat moeten we in ere houden.’

Credits:
Bureau: TBWA\Neboko | Mediabureau: Mindshare | Social Media en online doorvertalingen: TBWA\Feed | Productiemaatschappij: Czar | Offline edit: MRTN | Sound design: Make | Muziek: Darius Dante | Grading: Storm | VFX & online: Storm

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in