Overslaan en naar de inhoud gaan

Check je kiwi’s: Zespri en Stichting Zaadbalkanker lanceren campagne met ballen

De gezamenlijke campagne ‘Check je kiwi’s’ moet jonge mannen aanzetten tot zelfonderzoek van hun testikels.
Zespri ondersteunt preventie en vroege diagnose van zaadbalkanker
Zespri ondersteunt preventie en vroege diagnose van zaadbalkanker

De campagne is eigenlijk een herlancering van een gelijknamige campagne die drie jaar geleden van start ging, destijds alleen gevoerd vanuit de stichting. Achter de schermen werden merk en het goede doel aan elkaar gekoppeld, met als resultaat dat ze elkaar nu volop kunnen versterken. ‘De campagne wordt nu ook veel groter ingezet. Als het aanslaat in Nederland, dan overweegt Zespri om deze wereldwijd uit te breiden.’, aldus een woordvoerder.

Met bungelende kiwi’s en een knipoog wil de campagne een serieuze boodschap overbrengen: testikelkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij Nederlandse mannen tussen de 18 en 35 jaar. Vroege opsporing is letterlijk van levensbelang, maar wordt vaak belemmerd door schaamte, ongemak en onwetendheid.

Humor als breekijzer

'Juist over gezondheid praten mannen liever niet. Laat staan over hun ballen,' zegt Ivo Struik, directeur van Stichting Zaadbalkanker. 'Daarom hebben we gekozen voor een campagne die opvalt, ontregelt en het gesprek op gang helpt. Met humor verlagen we de drempel om serieus naar je eigen lichaam te kijken.'

Checkjekiwis.nl, bevat praktische voorlichting over zelfonderzoek, herkenning van afwijkingen en het belang van snel handelen. Jongemannen worden aangespoord om hun eigen ‘kiwi’s’ regelmatig te checken en bij twijfel direct een huisarts te bezoeken.

Van fruit naar preventie

De opvallende samenwerking met kiwimerk Zespri is niet toevallig. 'De symboliek is sterk',  aldus Nele Moorthamers, hoofd marketing ENA bij Zespri. 'Als merk staan we voor gezondheid, energie en positiviteit. En zeg nou zelf: kiwi’s zijn een krachtig beeld om het over ballen te hebben. We willen niet alleen bijdragen aan gezonde voeding, maar ook aan een gezondere samenleving.'

Volgens Moorthamers past de campagne naadloos bij de missie van Zespri om een positieve impact te maken. 'Onze telers geloven dat goede dingen terugkomen als je ze met oprechte intentie doet. Met deze campagne willen we bijdragen aan bewustwording en een cultuurverandering rond mannengezondheid.'

Pin met een boodschap

Naast bewustwording wil de campagne ook supporters activeren. Wie via de website doneert aan Stichting Zaadbalkanker, ontvangt een speldje met een kiwi-afbeelding – een symbool dat uitnodigt tot gesprek en herinnert aan het belang van zelfonderzoek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in