
De campagne is eigenlijk een herlancering van een gelijknamige campagne die drie jaar geleden van start ging, destijds alleen gevoerd vanuit de stichting. Achter de schermen werden merk en het goede doel aan elkaar gekoppeld, met als resultaat dat ze elkaar nu volop kunnen versterken. ‘De campagne wordt nu ook veel groter ingezet. Als het aanslaat in Nederland, dan overweegt Zespri om deze wereldwijd uit te breiden.’, aldus een woordvoerder.
Met bungelende kiwi’s en een knipoog wil de campagne een serieuze boodschap overbrengen: testikelkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij Nederlandse mannen tussen de 18 en 35 jaar. Vroege opsporing is letterlijk van levensbelang, maar wordt vaak belemmerd door schaamte, ongemak en onwetendheid.
Vacatures
Specialist Online Marketing
FirdaAllround Communicatieadviseur (28-32 uur)
CTGBContent Creative- RTL Tonight
Banijay Benelux.comHumor als breekijzer
'Juist over gezondheid praten mannen liever niet. Laat staan over hun ballen,' zegt Ivo Struik, directeur van Stichting Zaadbalkanker. 'Daarom hebben we gekozen voor een campagne die opvalt, ontregelt en het gesprek op gang helpt. Met humor verlagen we de drempel om serieus naar je eigen lichaam te kijken.'
Checkjekiwis.nl, bevat praktische voorlichting over zelfonderzoek, herkenning van afwijkingen en het belang van snel handelen. Jongemannen worden aangespoord om hun eigen ‘kiwi’s’ regelmatig te checken en bij twijfel direct een huisarts te bezoeken.
Van fruit naar preventie
De opvallende samenwerking met kiwimerk Zespri is niet toevallig. 'De symboliek is sterk', aldus Nele Moorthamers, hoofd marketing ENA bij Zespri. 'Als merk staan we voor gezondheid, energie en positiviteit. En zeg nou zelf: kiwi’s zijn een krachtig beeld om het over ballen te hebben. We willen niet alleen bijdragen aan gezonde voeding, maar ook aan een gezondere samenleving.'
Volgens Moorthamers past de campagne naadloos bij de missie van Zespri om een positieve impact te maken. 'Onze telers geloven dat goede dingen terugkomen als je ze met oprechte intentie doet. Met deze campagne willen we bijdragen aan bewustwording en een cultuurverandering rond mannengezondheid.'
Pin met een boodschap
Naast bewustwording wil de campagne ook supporters activeren. Wie via de website doneert aan Stichting Zaadbalkanker, ontvangt een speldje met een kiwi-afbeelding – een symbool dat uitnodigt tot gesprek en herinnert aan het belang van zelfonderzoek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee