'Cannes-bijbel' moet kans op winnen van een Leeuw vergroten


In het nieuwe online boek The Lions Share blikken Nina Mispelblom Beijer (31) Hannah Sterke (27) terug op Cannes Lions vorig jaar. Het boek is bedoeld voor creatieven en marketeers die hun kans op het winnen van een Leeuw willen vergroten. Want er is nog veel onduidelijk, stelt het duo.
Het creatieve duo van TBWA\Neboko was vorig jaar maar liefst zesmaal genomineerd bij het prestigieuze reclamefestival, voor Goals for Equality (ING) en het Borstkanker Alfabet (Alexander Monroe Ziekenhuis). Het resultaat: ze namen 'slechts' een bronzen Leeuw mee naar huis. Hoewel het evengoed een prestatie is, bleef het duo met vragen achter. Waarom niet meer? Waarom bleven vijf van de zes inzendingen steken bij een nominatie? Wat hadden ze beter moeten doen?
Exclusief toegang
Deze vragen zijn moeilijk te beantwoorden, omdat Cannes Lions geen feedback geeft bij inzendingen, ondanks de hoge kosten van deelname, zegt Mispelblom Beijer. Het duo besloot daarom zelf op onderzoek uit te gaan. Tijdens het festival spraken ze met juryleden in het Palais en woonden ze talloze jurybijeenkomsten bij. Dankzij hun badge via de JongeHonden kregen ze toegang tot de exclusieve jurysessies. 'Die waren waardevoller dan alle talks van cmo's en creative directors in Cannes bij elkaar', zegt Sterke.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijTeamleider Online (m/v/x)
AVROTROSCommunications Director
World Press PhotoDe jurykamer
Na Cannes bundelde het duo hun opgedane kennis in een eigen document, oorspronkelijk bedoeld als 'Cannes-bijbel'. Sterke: 'Maar het project liep uit de hand. Het werd een honderd pagina's tellend document met tips, trends en do's and dont's, van inzendstrategieën tot 'geheimen' in de jurykamer. We beseften hoe waardevol die inzichten kunnen zijn voor vakgenoten en hebben daarom besloten het boek out and the open te verspreiden.'
Mispelblom Beijer: 'We hopen zowel creatieven als marketeers te helpen bij de inzendingen die ze dit jaar doen voor Cannes Lions. Want met wat simpele aanpassingen kun je je kansen op een Leeuw al vergroten. Je moet alleen wel weten hoe.'
The Lions Share (vanaf €5) is te downloaden via deze site.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid