Overslaan en naar de inhoud gaan

DE: over drie jaar 20 procent van de omzet uit nieuwe producten

Joost Manassen (39) leidt sinds april 2001 DE Nederland en spreekt deze week op het Nima Marketing Congres Drivers of Growth. In het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Joost Manassen (39) leidt sinds april 2001 DE Nederland en spreekt deze week op het Nima Marketing Congres Drivers of Growth. In het Tijdschrift voor Marketing staat deze maand een interview met Manassen, waarin hij zegt dat innovatie sterker dan ooit het beleid bepaalt. Nu komt nog slechts vijf procent van de omzet uit nieuwe producten, maar over drie jaar moet dat al 20 procent zijn. Met name de buitenshuismarkt wordt erg belangrijk voor innovatie. Hij zegt dat er nu tien DE Cafés zijn, maar dat er binnen een paar jaar zelfs 100 tot 150 moeten zijn.

Toch is de Senseo Crema het groeisucces van het afgelopen jaar: ‘Er zijn nu 600.000 machines verkocht. Het gebruik per machine ligt hoger dan gedacht. Het merk heeft nu nog een klein marktaandeel. In volume is dat ongeveer drie procent, maar in waarde is dat al zeven procent. Dan heb je het dus over een waarde die al bijna net zo groot is als die van Kanis&Gunnink. Senseo is al bijna net zo groot als instant koffie in Nederland. En dan heb je het dus over een product dat net een jaar op de markt is.’
Manassen belooft dat new business development sterker dan ooit op de agenda van DE zal staan. Op de vraag hoeveel koffie een mens kan drinken, zegt de nieuwe algemeen directeur: ‘Ik weet niet of het meteen veel meer wordt dan de 3,5 kopjes die Nederlanders nu gemiddeld per dag drinken, maar je kunt ze wel uit grotere kopjes laten drinken of ze duurdere koffie geven. Koffie was lange tijd een commodity, maar dat verandert door Senseo. De waarde, de belevenis die je biedt, wordt steeds belangrijker. De buitenshuismarkt wordt daarbij erg belangrijk voor ons. We hebben nu tien DE Cafés. Er komen er dit jaar nog 15 bij. Over een paar jaar moeten er 100 tot 150 staan. Je hoeft het ook niet allemaal alleen te doen. Merken bouwen kun je ook samen met anderen. We zitten samen met Philips in de Senseo. We hebben nog geen partner voor DE Café, maar we zoeken er wel naar. Zij moeten de infrastructuur leveren en wij zorgen voor het proces. Shell is een mooi voorbeeld in dat verband. In de benzinestations verzorgen wij nu de koffiehoeken. De koffie is 50 procent in prijs gestegen, maar het aantal klanten is omhoog gegaan. Dat is een mooie combinatie.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in