Overslaan en naar de inhoud gaan

Ondanks grote belangstelling MVO weinig concrete stappen

Directies van grote, internationale ondernemingen boeken weinig vooruitgang met het inbedden van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens het Ernst & Young onderzoek staat bij 73 procent van de ondervraagdeinternationale ondernemingen het onderwerp MVO hoog op de bestuurlijkeagenda, terwijl 94 procent van de ondervraagden ervan overtuigd is dat hetontwikkelen en implementeren van een MVO-strategie zakelijke voordelen voorhun onderneming kan opleveren. Desondanks is slechts 11 procent hierdaadwerkelijk actief mee bezig.

Een van de belangrijkste redenen voor ondernemingen om meer aandacht tewillen besteden aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid is volgens hetonderzoek de toegenomen bewustwording voor de rol van stakeholders zoalsmedewerkers, klanten en investeerders. ‘Werken volgens de principesvan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is heden ten dage een van debeslissende factoren voor stakeholders in hun keuze voor een bepaaldeonderneming’, aldus Nancy Kamp, senior manager bij het DirectoraatVaktechniek van Ernst & Young.

Ondernemingen moeten echter een groot aantal barrieres slechten om MVOnaadloos onderdeel van hun bedrijfsvoering te laten zijn. Kamp: ‘Hetin- en externe gedrag van een onderneming bepaalt in zeer sterke mate hetvertrouwen dat stakeholders in een onderneming hebben. Om dat gedrag goed tekunnen doorgronden is de vraag bij stakeholders naar transparantie enopenheid sterk toegenomen. Het gevolg hiervan is dat ondernemingen nietalleen bezig moeten zijn met het inbedden van MVO-strategieën in hunbedrijfsvoering om zo aan de wensen van stakeholders tegemoet te komen, zemoeten ook balans brengen in hun huidige en gewenste MVO imago door hieroverin voldoende mate extern te rapporteren. Dat vergt flink wat inspanning.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in