Dat toont een consumentenonderzoekje aan onder 900 mensen in opdracht van het Voedingscentrum. Ruim een kwart van de ondervraagden zegt minder te besteden te hebben, sinds de crisis is losgebarsten. Van de 900 ondervraagden geeft ruim 60 pct aan vaker aanbiedingen te kopen in de supermarkt en ruim 50 procent pakt vaker dan normaal het huismerk en andere goedkopere merken.
'Dit geldt vooral voor mensen die aangeven dat ze minder te besteden hebben', aldus de onderzoekers. Die zagen dat sinds het uitbreken van de kredietcrisis Nederlanders ook andere producten kopen. Een derde van de ondervraagden bezuinigt bijvoorbeeld op de kant-en-klaarmaaltijden of kiest goedkopere vleessoorten. 'Bijna 25 procent koopt goedkopere vleeswaren en 16 procent eet vaker groente uit blik of een potje. Fastfoodrestaurants, snackbars en afhaalmaaltijden zijn sinds de kredietcrisis minder populair', zo toont het onderzoek aan.
Het onderzoek werd dinsdag bekendgemaakt tijdens het symposium 'Goedkoop eten moet gezonder'. Daar roept het Voedingscentrum bedrijven op om veel gegeten, bewerkte producten gezonder te maken.
Bron: ANP.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu