Overslaan en naar de inhoud gaan

‘E-commerce kan niet onder het Gouden Gids-merk’

De Gouden Gids is al 36 jaar als merk actief in het uitgeven van directories. De missie is simpel: verkoper en koper bij elkaar brengen met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met de Gouden Gids op het net gaat het goed. Het aantal pageviews is in 2000 met 135 procent gestegen, zegt marketing directeur Rob Jorg van de Gouden Gids deze maand in het Tijdschrift voor Marketing. Jorg: ‘Het advertentievolume is ook goed. We hebben meer dan 10.000 adverteerders. We hebben er 36 jaar over gedaan om er 150.000 op papier te krijgen, maar slechts 1,5 jaar om er 10.000 op internet te krijgen. Daarmee zijn we de grootste in Nederland.’

Er zijn veel concurrenten, maar slechts weinigen zijn groot genoeg om de Gouden Gids te bedreigen, zegt Jorg. ‘Niemand vindt ze of ze hebben een groep trouwe gebruikers, maar die is heel klein. Restaurantsites bestaan wel, maar die zijn alleen maar compleet in een bepaald segment of regio. Mensen weten dat ze altijd te rade kunnen gaan in de Gouden Gids. Als je dat vasthoudt en objectief blijft, dan win je. De verleiding was alleen heel groot om met de bekendheid van het merk alle kanten op te gaan. Maar we hebben nu gezegd: Het gevaar is te groot. Datgene waarmee we nu onze boterham verdienen wordt ondermijnd.’

De marketeers hadden de wilde gedachte dat ze onder het Gouden Gids-merk ook virtuele marktplaatsen konden bouwen. Marktplaatsen met een bestelfunctie waar mensen offertes konden uitbrengen en hun voorraadbeheer konden plaatsen. Jorg: ‘Nu brengen we mensen tot aan de voordeur van een winkel, maar je kunt ook samen met de adverteerders een winkel exploiteren. We wilden echte e-commerce gaan bedrijven. Daarvan zeggen we nu: je kunt dat als organisatie wel doen, maar niet onder het merk Gouden Gids. Want als je e-commerce gaat bedrijven, ga je ongewild toch schade brengen aan het merk. Dan ben je namelijk niet meer compleet en objectief. En dat zijn juist de kernwaarden van het merk Gouden Gids. Je kunt zo’n marktplaats niet met iedereen opzetten, je kunt het maar met een paar bedrijven doen, waardoor het lijkt alsof je die bedrijven aanbeveelt. Je gaat dan over de grenzen van het merk. Je moet dan ook 36 jaar communicatie overwinnen. Het is beter om dat onder een nieuwe merknaam te doen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in