Over humor in de reclame zijn stapels rapporten verschenen. We weten heel wat over het effect van ‘leuk’ op de geloofwaardigheid van het merk en over de herinneringswaarde van een grappige commercial. Maar als het om de beoordeling van de inhoud gaat, hullen de meeste onderzoekers zich in stilzwijgen. Toch is het alleszins de moeite waard om uit te zoeken welke elementen een reclame-uiting grappig maken. Zo blijkt dat een leuke commercial een hoge graad van onvoorspelbaarheid moet hebben. Het verrassingseffect wordt verhoogd door het moment van de clou, à la Centraal Beheer, zoveel mogelijk uit te stellen. Daarbij is het echter wel oppassen geblazen. Want als een commercial in het begin niet aanspreekt, is de kans groot dat de tv-kijker wegzapt. Daarom is het verstandig in die eerste seconden al te laten doorschemeren dat de kijker iets leuks te wachten staat. Hoe? Dat moeten de creatieven maar verzinnen.
Het geheim van leuke reclame
Leuke reclame werkt, maar wat maakt tv-reclame leuk? Het moet verrassend zijn en de clou mag niet te snel weggegeven worden. Maar teveel…
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu