Ethiopië wil de namen van drie koffieregio’s vastleggen als handelsmerk, om bedrijven die de bonen verkopen te dwingen licentieovereenkomsten te tekenen en daarmee hogere prijzen voor de oogsten te kunnen bedingen. Het Amerikaanse koffiebedrijf Starbucks is het oneens met de keuze van het handelsmerk als middel om intellectuele eigendom te beschermen.
Een handelsmerk geeft de eigenaar het exclusieve recht om de naam in branding te gebruiken, maar stelt geen eisen aan het product. Starbucks vindt dat Ethiopië een andere beschermingsvorm moet kiezen, de ‘beschermde geografische aanduiding’. Dat garandeert dat het product afkomstig is uit de genoemde regio, maar staat anderen toe de naam in hun branding te gebruiken, zoals bij Roquefort-kaas.
Starbucks zou dan bijvoorbeeld zonder toestemming voor het naamgebruik zijn Shirkina Sun-Dried Sidamo kunnen blijven verkopen, zolang de bonen maar uit de Sidamo-regio komen. Voor Starbucks kan het gevecht wel eens uitlopen op een pr-ramp: koffiebedrijf met $7,8 miljard inkomsten (2006) in gevecht met een van de armste landen ter wereld.
Bron: Fortune

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu