Overslaan en naar de inhoud gaan

Moslim-cola komt naar Europa

Zam Zam Cola, geproduceerd in Iran, wordt volgende maand in Denemarken gelanceerd als ‘moreel alternatief’ voor de 40 miljoen Europese…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De aanval op de dominantie van Coca-Cola Co en PepsiCo wordt halverwege 2003 uitgebreid naar Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden, Finland, Noorwegen en Oostenrijk, zo meldt de site van vakblad Adage. Zam Zam, genoemd naar het heilige bronwater uit Mekka, hoopt het succes te kopiëren dat de frisdrank boekt in het Midden-Oosten, mede dankzij de publieke vijandigheid tegen de Amerikaanse animositeit jegens Irak.

‘Denemarken is de perfecte Europese markt om Zam Zam te introduceren’, aldus marketingdirector Barhran Kheiry. ‘Het land heeft een grote moslimgemeenschap, maar ook een demografische samenstelling die de smaak en trends weerspiegelt in alle softdrinkmarkten van Europa.’

Zam Zam richt de marketinginspanningen in eerste instantie op moslims en de winkels waar zij boodschappen doen. Grote reclamecampagnes staan nog niet op stapel, maar zijn een optie als de vraag naar Zam Zam toeneemt buiten de islamitische doelgroep. Kheiry houdt rekening met een ‘Muslim cola war’ in Europa, want hij verwacht dat ook andere merken gaan mikken op moslims.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in