Premium

Robin Hood van de reisindustrie komt met 'Netflix voor hotels'

Bidroom profileert zich als een eerlijk boekingsplatform. 'We plukken geen hoteliers kaal met torenhoge commissies.'

Bidroom is een nieuw reisplatform dat de concurrentie aangaat met reuzen als Booking en Expedia. Het platform profileert zich als de Netflix van de reisindustrie. Bij de aanbieder vind je de 'gegarandeerd de laagste prijzen' en geen dwingende pushmeldingen als "boek nu, deze accommodatie is bijna uitverkocht", iets wat Booking bijvoorbeeld maar al te graag verkondigt.

CEO Michael Ros: 'De vergelijking met Netflix heeft te maken met het businessmodel. Je sluit bij ons een jaarlijks membership af waardoor wij van jou een fee krijgen voor het boeken van een kamer, zodat we geen commissie hoeven te vragen aan het hotel. Bij het reguliere lidmaatschap heb je als lid het geld al terugverdiend bij je eerste boeking', belooft Ros. 'Mensen zijn het gewend om lidmaatschappen af te sluiten voor televisie of muziek. Dat wordt steeds normaler. Voor een reisplatform betalen is nieuw, dus je moet aan de klant wel laten zien waarom dat lidmaatschap handig is.'

Advertentie
advertisement

'Andere partijen plukken hoteliers kaal'

Omdat Bidroom geen commissies aan hotels vraagt, zijn de prijzen op de website en app stukken lager dan bij de concurrentie. 'Omdat wij een besloten platform zijn kunnen wij de beste prijzen aanbieden', voegt Ros toe. Volgens Ros bespaar je per boeking gemiddeld 34 euro. Als je een jaarlidmaatschap wilt, kost dat 29 euro, de eerste twee weken zijn gratis. Voor een premium-variant moet een klant het dubbele betalen. Als lid van Bidroom zoek je de kamer die je nodig hebt en krijg je te zien wat je via andere kanalen zoals Booking en Expedia zou betalen en hoeveel jij betaalt. 

Hotels betalen een vast bedrag per jaar. Is de omzet miniem, dan worden er überhaupt geen kosten in rekening gebracht. Bidroom biedt vanwege de pandemie alle Nederlandse hotels gedurende 2020 de mogelijkheid om gratis van het platform gebruik te maken. Ros - voorheen eigenaar van reisbureau Travel Service -  wordt ook wel 'de Robin Hood van de reisindustrie' genoemd. 'Ik hoorde al jarenlang dat er onvrede was in de hotelwereld over de commissies aan onder meer Booking.com en Expedia. Daarom wilden we voor hotels een eerlijk platform creëren. Andere partijen plukken de hoteliers kaal en dat terwijl ze het niet makkelijk hebben. Er moeten percentages van 15 tot 20 procent naar die boekingsplatformen. Dat moest anders.'

Inmiddels begint Bidroom aardig aan de weg te timmeren, al gooide de coronacrisis wat betreft boekingen roet in het eten. 'Momenteel hebben we toch 150.000 hotels in ons bestand staan. Daar horen ook de grotere hotelketens bij.' Bidroom is een plek voor 'kwalitatief goede hotels', zegt Ros. 'We bieden geen hostels aan de rand van de stad aan voor vijf euro per nacht. Bij ons weet je zeker dat je op een goede plek terechtkomt.' 

Bidroom

Grootste stuk van de taart

Gaat Bidroom in de toekomst net als de concurrentie ook vluchten aanbieden? 'Daar ligt niet de ambitie', zegt Ros. Wel werkt het platform samen met grote partners als Visa, Avis en Privium. Alle 12 miljoen premium Visa-kaarthouders in Europa gratis toegang tot het platform. 'Ook bieden we korting op autohuur en tours, maar iets anders aanbieden dan hotels, dat gaan we niet doen: het gaat ons echt om de accommodaties. Daar zijn we druk genoeg mee.'

Hoewel de reisindustrie de afgelopen maanden op zijn gat lag, heeft Ros iedereen binnenboord kunnen houden. 'Er waren toch leden die zich besloten aan te melden, maar het aantal transacties was natuurlijk heel beperkt. Reizen kon je ook niet stimuleren. We hebben de afgelopen tijd gebruikt om ons aanbod te vergroten en om de website te verbeteren en de app te lanceren.'

Waar Bidroom over vijf jaar staat? 'Als alle hotels samen een taart vormen, hoop ik dat wij over vijf jaar het grootste stuk van de taart hebben', lacht Ros. Op meer serieuze toon: 'Ik hoop dat hotels van minder partijen afhankelijk worden en dat wij van toegevoegde waarde zullen blijven.'

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie