CDA - Samen kunnen we meer

De campagne is begonnen en dat zullen we weten ook. Hoe sterk zijn de slogans? En redden ze het met alleen de poster of heb je de campagnespots nodig om het echt te begrijpen? Donatello Piras beoordeelt de acht grootste partijen van dit moment in willekeurige volgorde. Vandaag de onduidelijke containerbegrippen van het CDA.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het CDA probeert het met de leus: “Samen kunnen we meer”. Dit roept de associatie op van samenwerken en meer voor elkaar krijgen. Maar wat dat is, blijft onduidelijk. Daarnaast lijkt het een waarheid als een koe. En daar hebben we er nogal wat van. Containerbegrippen doen het zelden goed in een campagne. Daarnaast lijkt het CDA ook de vrij nieuwe lijsttrekker Sybrand Buma te moeten voorstellen. Want onder de leus staat zijn naam op de poster. De enige andere partij die dit doet is DPK van Hero Brinkman. Het is geen foute keus maar geeft wel aan in welke fase de partij zit. Het CDA moet vernieuwen en is de weg weer terug aan het vinden. Maar in een campagne wil je dat liever niet. Dan moet je er staan.

De vormgeving zelf is wel fris en vernieuwend en het CDA introduceert als enige partij een nieuw logo en huisstijl voor deze campagne. Iets meer zakelijk en rustig dan het vertrouwde wat fellere groen. Het is ook eigentijds en past communicatief goed bij een nieuwe koers.

Bij de campagnefilm van het CDA is het vreemd dat een film die ‘samen’ moet uitstralen alleen draait om lijsttrekker Buma. Verder is de spot niet slecht en straalt hij vertrouwen en degelijkheid uit met name door de hoofdrol voor de mens achter lijsttrekker Buma. En hij doet het lang niet slecht. Lachend, fietsend en in contact met mensen. Alleen het is niet de introductie van de nieuwe lijsttrekker van het CDA. Het zijn verkiezingen en dan moeten we kiezen en stemmen. Buma sluit af: “Samen kunnen we meer! Een aardige campagnespot maar de leus? Try again!

Donatello Piras is hoofdtrainer en gespreksleider bij het Nederlands Debat Instituut. Hij volgt de verkiezingscampagne op de voet en publiceert regelmatig over de campagne en de debatten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie