De campagne 'Elke Stem Telt' is te highbrow en onnodig complex

De stem van de ‘elite’ lijkt net een beetje zwaarder te tellen

Nieuw! ‘’. Een campagne van de overheid om Nederlanders aan te moedigen naar de stembus te gaan. Want, “Nederland werkt het best als we allemaal gehoord worden.”

Helaas is de campagne daar zelf niet echt het bewijs van.

60% begrijpt het zeker niet

In drie knap gestylde filmpjes wordt aan de hand van metaforen en abstract taalgebruik aan de Nederlander uitgelegd waarom elke stem telt. “Zie je stem als een gewicht. Precies even zwaar als alle andere. En zo kan jij de balans laten doorslaan”. Een dubbelzinnig geformuleerde boodschap die door zeker 60% van alle Nederlanders niet wordt begrepen.

Concreet en eenduidig

Het taalgebruik is te complex. Om een boodschap bij zo veel mogelijk mensen te laten landen moet deze concreet en eenduidig geformuleerd zijn. De overheid hanteert hier voor. Maar de esthetische stem van de makers legde net niets meer gewicht in de schaal?

(Tekst loopt verder onder video)

Identificatie?

Niet alleen het taalgebruik, ook de volledige enscenering is behoorlijk highbrow. Het decor is van een minimalistische schoonheid. De acteurs (koorleden) zijn stuk-voor-stuk welgevormd, goed gekapt en stijlvol gekleed. Onder de Nederlanders zijn zeker mensen die zich met hen kunnen identificeren. Maar deze groep is vermoedelijk niet erg groot en mogelijk ook niet de belangrijkste target van deze campagne. Toch vinden juist zij hun stem terug in deze beelden.

Biedt SnapChat uitkomst?

Met ‘Elke Stem Telt’ wil minister Plasterk vooral jongeren overtuigen. Maar ook hen zien we niet terug in deze filmpjes. Zouden jongeren blijven hangen bij deze poëtische beelden? Op een timeline waar alles om aandacht schreeuwt is tempo cruciaal en moet de content ‘snackable’ zijn. Wie jongeren effectief wil bereiken moet refereren aan wat jongeren snappen, opdat ze niet wegzappen. Lees er maar eens op na.

Wie weet, biedt SnapChat uitkomst. Speciaal voor jongeren werd het account elkestemtelt gelanceerd. Een doelgroepeigen medium is absoluut een goed begin. Even afwachten of hier de stem van jongeren doorklinkt.

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie