Overslaan en naar de inhoud gaan

Merken die verdwijnen (3): Patrick van der Pijl over Blokker

Wat wordt overbodig, welk merk is rijp voor een overname en wie kan het simpelweg niet meer bijbenen?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

auteurs Richard Otto en Robbert van Loon blikken ditmaal vooruit. Branchegenoten geven hun visie op merken waarvan zij verwachten dat deze verdwijnen. In deze aflevering: Patrick van der Pijl (CEO van )

related partner content for mobile comes here

Van der Pijl: ‘Met het overlijden van Jaap Blokker in 2011 is eigenlijk ook een einde gekomen aan de winkel Blokker. Een bedrijf van ruim honderd jaar oud ligt binnenkort waarschijnlijk op de begraafplaats tussen V&D, DA drogisterij, Miss Etam, Schoenenreus, Mexx en Free Record Shop. De enige vraag is: wanneer? Wat is het toch met deze bedrijven? Is het de schuld van de economie? Is het de schuld van het weer? Is het de schuld van inkoop? Of zien de bestuurders iets over het hoofd?

Jaap Blokker wás Blokker. Hij leidde het bedrijf op zijn ondernemersgevoel. En dat ging jarenlang heel goed. Blokker kreeg hulp van het motortje van de Nederlandse economie: de bevolkingsgroei. Daarnaast was de concurrentie overzichtelijk: winkels zaten allemaal in dezelfde winkelstraat. Jaap bouwde zijn imperium uit van 43 winkels in 1975 naar 800. Slim en handig inkopen en alles in de winkel leggen, dat was het spel. Dat gold niet alleen voor Blokker, maar ook voor anderen. Zo lang het goed ging met de economie, ging het ook met Blokker goed.

Het tij keerde in 2009. Groei was niet langer vanzelfsprekend. Ook bij Blokker holde de omzet achteruit. Het bedrijf draaide verlies. En Jaap geloofde niet zo in het internet. Na zijn dood in 2011 kwam er ook nog gedoe in de familie. Jaaps opvolger kwam in een eeuwenoud bedrijf terecht dat niet vooruit keek, maar met de troep van gisteren bezig was. De informatievoorziening was hopeloos. Men had geen idee wat er allemaal aan wie werd verkocht. Geen probleem. Ze haalden nog een aantal trucs uit. Ze huurden een celebrity indie de omzet kon vergroten. Dat werkte immers ook bij Nespresso. Ze ontwierpen een nieuw logo, de oranje punt stond voor online. En ze richtten de winkels opnieuw in. Dat zou vast en zeker nieuwe klanten aantrekken.’

Lees ook:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in