De do's and don'ts van LinkedIn Stories: wees menselijk, maar overdrijf het niet

Met de nieuwe feature kun je 'op een menselijke manier je professionele kant laten zien'. Wat zijn de do's and don'ts?

Het was misschien een beetje onverwacht, maar LinkedIn is het nieuwste platform waar Snapchat-achtige verhalen gepubliceerd kunnen worden. Hoewel Snapchat het eerste bedrijf was dat het Stories-formaat opnam, is de integratie ervan op sociale-mediaplatformen inmiddels wijdverbreid, nu de optie ook beschikbaar is via Instagram, Facebook en YouTube. 

Met de feature kun je volgens LinkedIn 'op een menselijke manier je professionele kant laten zien, op een creatieve en informele manier je dagelijkse werkgerelateerde activiteiten delen, je community laten groeien door actief contact te zoeken, relaties te onderhouden en content te delen.'

LinkedIn Stories maakt het volgens het sociale netwerk mogelijk om anderen een kijkje achter de schermen te geven bij dagelijkse werkzaamheden, inspiratiebronnen te delen of ondernemers een podium te bieden. LinkedIn zegt professionals alle "mogelijkheden en feedbackmogelijkheden te geven die ze nodig hebben om deze gesprekken zo productief mogelijk te maken." 

Gebruikers kunnen zien wie hun verhaal heeft bekeken en kunnen hun story via InMail naar anderen sturen. De netwerkers kunnen foto's of video's delen die niet langer zijn dan 20 seconden en hebben de mogelijkheid extra content zoals tekst of stickers toe te voegen. Na 24 uur verdwijnt de video automatisch. LinkedIn is een zakelijk netwerk en dus moeten de Stories op het platform niet worden verward met de meer persoonlijke verhalen die worden gedeeld op Instagram op Facebook. Omdat die scheidingslijn voor sommigen misschien nogal dun is, komt Linkedin zelf met de volgende tips:

Do’s

  • Plaats relevante content in professionele context
  • Creëer content rond constructieve en educatieve inhoud
  • Voeg authentieke content toe van je alledaagse professionele momenten
  • Zoek het gesprek op door actief vragen te stellen over het laatste professionele nieuws en actuele onderwerpen

Don’ts

  • Overdreven persoonlijke content plaatsen
  • Ongepaste content plaatsen die je carrière geen goed doet
  • Spammen van informatie over producten en services

Omdat we nu allemaal thuiswerken, vindt het contact tussen collega's voornamelijk digitaal plaats. LinkedIn zag het aantal gesprekken tijdens de periode van social distancing met 20% stijgen. Ook zorgen de posts momenteel voor drie keer zoveel engagement als in het oude normaal. 'Communiceren met elkaar is essentieel. Helemaal nu', stelt LinkedIn-redacteur Pieter Cranenbroek in zijn blog over de lancering van de nieuwe feature. 'We lanceren LinkedIn Stories omdat we ervan overtuigd zijn dat het belangrijker dan ooit is om actief het gesprek met elkaar aan te gaan. Dagelijks worden er meer dan 2 miljoen bijdragen, video's en artikelen gedeeld via LinkedIn. Dat lokt discussies uit en geeft mensen inspiratie.'

Lees ook: LinkedIn introduceert stories: 'Verbinden nog nooit zo belangrijk'

In Nederland gaat het momenteel nog om een testfase, maar buiten Europa is de functie wel al beschikbaar, onder meer in Brazilië. Een van de bedrijven die aan de test meedoet, is KLM. De vliegtuigmaatschappij plaatste onder meer een story over geparkeerde vloot op Schiphol. 'Een mooie aanvulling op de content', laat de maatschappij weten. 'Voor de aankomende periode staan er diverse nieuwe Stories op de planning over actuele onderwerpen.'

Overigens is niet iedereen te spreken over de nieuwe feature van het zakelijke microblog, blijkt uit een rondgang op Twitter. 'En zo worden alle social media dertien in het dozijn', schrijft iemand. Een ander: 'Ze hobbelen hard Facebook achterna. Nu maar hopen dat de kattenvideo's uitblijven.'

KLM

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie