Premium

De opvallendste Valentijnsacties van 2018

Van Valentijnsspijkers tot een pr-actie tegen de bloemist.

Eén op de drie Nederlanders viert Valentijnsdag en vooral millennials hechten waarde aan deze dag van de liefde. Daar spelen merken graag op in met allerlei speciale campagnes en acties. De Adformatie-redactie verzamelt hier de leukste en origineelste Valentijnsacties.

Zelf een opvallende campagne gespot? Voeg hem toe in de reacties.

Roze Valentijnsmandjes voor singles
In sommige Jumbo- en Albert Heijn-fillialen kun je vandaag boodschappen doen met een roze mandje. Daarmee laat je zien dat je single & "ready to mingle bent".

Het lijkt erop alsof Albert Heijn deze actie schaamteloos gekopieerd heeft van concurrent Jumbo, die vorig jaar al deze mandjes uitdeelde aan vrijgezellen.

Gamma geeft Valentijnsspijkers weg
Reclamebureau Joe Public bedacht voor Gamma spijkers met een hartvormige kop. Met de Valentijnsspijkers kunnen geliefden met heel hun hart iets maken voor hun Valentijn, is het idee. GAMMA wil met deze actie ook jongeren aanzetten tot het maken van bijvoorbeeld een mooi sleutelblokje, tijdschriftenrek, dienblad of fotolijstje. De liefdesspijkers worden gratis verstrekt bij een besteding van €30,- en op vertoon van je voordeelpas.

Snickers is niet zo romantisch aangelegd...

Twee weken geleden kwam Rapper Sjors met een pornovideo waarin zijn partner een Snickers at. De video ging viral en op sociale media werd ook de candybar opgemerkt. Daarom besloot Snickers deze gewaagde Valentijnsinhaker in te zetten, met daarin de catchphrase van Sjors. De inhaker is gecreëerd door social media-bureau We Are Blossom.

Cadbury Silk India: #PopYourHeartOut
Chocolademerk Cadbury heeft een speciale reep voor Valentijnsdag. Eén van de blokjes is vervangen door een hartje. Zo kun je letterlijk je liefde 'uitdrukken'.

Het merk zet groot in op de dag van de liefde. Er zijn Instagram-filters en speciale acties op Facebook

Old Spice neemt parfumcommercials op de hak
Parfummerk Old Spice en bureau Wieden + Kennedy Portland maakten twee vreemde commercials rondom Valentijnsdag. In de filmpjes neemt het merk typische parfumreclames op de hak. In Marc-O-Love zoeken een man (Old) en een vrouw (Spice) elkaar. In 'Mask' probeert een vrouw een man te ontmaskeren, maar hij lijkt oneindig veel maskers te dragen.

American Greetings laat zien hoe moeilijk het is om liefde te uitten
We zeggen niet altijd wat we bedoelen. Maar als we dat doen, heeft dat grote betekenis. Dat is de boodschap van dit Amerikaanse wenskaartenbedrijf in de commercial 'What is means to love'.

McCain zet in op diversiteit
Snackmerk McCain zet de merkcampagne 'We are Family' door met een nieuwe campagne (Adam+Eve DDB) die begint rond Valentijnsdag. In de video benadrukt het merk dat liefde voor iedereen is. Zo zie je diverse koppels, waaronder een ouder echtpaar en jongeren met een beperking.

Sixt is niet zo goed in emotionele filmpjes
Autoverhuurder Sixt komt met een internationale video op internet en tv (bureau: Thjnk München, productie: Tempomedia). In deze 'Valentine's Day Fairytale' gaat een vrouw met een huurauto op reis langs plaatsen die herinneringen oproepen aan een oude liefde. Het verhaal eindigt niet zo romantisch als je zou verwachten.

‘Oké,’ zegt Sixt. ‘Emotioneel doen kunnen we niet. Maar we zijn wel betaalbaar.’

Afrikaanse bloemenplukster rapt over bosje schaamrode Valentijnsrozen
Hivos voert campagne voor Afrikaanse bloemenplukkers. Onder de titel Small Change, Big Deal laat het zien dat ze met de prijs van een bosje rozen in de supermakten veel te weinig verdienen om van te kunnen leven. Lees meer.

Bol.com pakt groots uit met een love-bot, sociale media en digitale buitenreclame
Weet je niet wat je moet kopen voor je Valentijn? Webwinkel Bol.com heeft een chatbot op Facebook die je helpt om het perfecte valentijnsgeschenk te vinden op basis van enkele herkenbare typologieën. ‘Of jouw valentijn nou een atletische halfgod is of een keukenprinses, de chat bot weet exact waar je het beste mee kunt scoren.’

In de campagne: 'We doen niks met Valentijn... toch?' speelt de webwinkelgigant in op het feit dat dat er soms wat miscommunicatie is tussen geliefden. Dat doet Bol.com met posts op sociale media (bureau: A friend of mine (part of Dept)). Via Instagram houdt Bol.com peilingen over liefde: Doe jij iets met Valentijn? Heb je liever een ontbijtje of cadeautje?

Op Valentijnsdag zelf zorgt bol.com voor de laatste herinnering. Op Valentijnsdag zie je op digitale billboards een countdown met de tekst dat als je voor 12.00 uur bestelt, je dezelfde dag het cadeau al in huis hebt. Olav van Dam, social media manager bij Bol.com. 'Deze Valentijnsactivatie is echt digital first. We hebben er bewust voor gekozen om Facebook en Instagram centraal te stellen als platform om de doelgroep te bereiken. Daarnaast bied onze messenger bot weer een mooie mogelijkheid om echt een dialoog met de doelgroep op te bouwen. Uiteindelijk hebben we dit ook doorvertaald in de digitale OOH-uitingen.'

Online videospecialist Blue Billywig presenteert een interactief filmpje met dokter Love

Greenpeace voert actie tegen Valentijnsboeketten
Liefdesboeketten zitten volgens Greenpeace ‘tjokvol landbouwgif’. De milieuorganisatie nam een steekproef en zegt dat ‘typische’ Valentijnsboeketten vol zitten met bestrijdingsmiddelen. Het gaat om stoffen die onder andere giftig zijn voor bijen. Greenpeace: ‘Je kunt jouw bloemist vragen hij de bloemen volgens het keurmerk MPSA-Natural Protected heeft ingekocht. Of je daarop een helder en betrouwbaar antwoord krijgt, is echter de vraag: voor veel bloemisten blijken gifvrije bloemen lastig verkrijgbaar.’

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct
Advertentie