Premium

Erland Galjaard moet eens naar de jeugd gaan luisteren

RTL zou de jongens van StukTV nu goed kunnen gebruiken, meent Ruud de Langen.

Bijna 300 jaar. Dat is opgeteld zo’n beetje de leeftijd van de RTL-directie. Dat is een gemiddelde leeftijd van rond de vijftig. Nou kan een beetje ervaring geen kwaad. Maar je wilt ook aansluiting houden bij een nieuwe generatie, anders sterf je langzaam af. 

Laat RTL nou de zendergroep zijn die juist in de leeftijdsgroep 20 tot 34 jaar de afgelopen maanden de meeste kijkers verliest. Nu mag  RTL-programmadirecteur Erland Galjaard (50) wel een ‘jonge’ hobby hebben als deejay, maar is dat niet gewoon een vervanger van de Harley Davidson? 

De Singularity University geeft in het boek Exponentiële Organisaties aan dat in deze tijd van snelle verandering cruciaal is om een divers leiderschapsteam te hebben, eentje waarin ook de jonge generatie is vertegenwoordigd.

Het is belangrijk omdat deze generatie goed weet hoe technologie werkt, maar ook goed weet welke content in de eigen leeftijdsgroep aanslaat. 

Als je nu kijkt naar de directies van de verschillende traditionele mediabedrijven die in Nederland actief zijn, dan zou je die zo een plek kunnen geven in het management van Omroep Max.

De meest succesvolle mediabedrijven zijn internationaal en hebben de jonge generatie mede aan het roer staan. Met als lichtend voorbeeld natuurlijk Mark Zuckerberg (33, oprichter en leider van Facebook. 

Veel van deze bedrijven hebben jonge mensen op bepalende posities zitten. De twintigers en dertigers denken namelijk niet lineair in voorspelbare modellen maar experimenteren graag. Ze zijn wars van bureaucratische, hiërarchische organisatie, maar zijn flexibel en autonoom.

Ze denken niet uitsluitend binnen het bedrijf het wiel te moeten uitvinden en staan open voor innovatie van buiten. Ze begrijpen technologie en hoe nieuwe kanalen voor je kunnen werken. 

Laat er nu toevallig een groep jongens zijn die StukTV maken en al anderhalf jaar bij RTL rondlopen. Onder leiding van Giel de Winter (26) spelen zij televisietje op de nieuwe manier. Het programma Jachtseizoen op StukTV, dat momenteel zijn tweede reeks beleeft, scoort lachend miljoenen kijkers. RTL zou De Winter goed kunnen gebruiken. 

Maar RTL is ‘stronteigenwijs’ zegt De Winter en luistert niet naar advies van een 26-jarige. Dat zou Galjaard beter wel kunnen doen, want anders gaat RTL stuk.
 

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie