The Netherlands: zéro points

Ik begrijp Minister Sigrid Kaag van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking als ze stelt: ‘Geen Holland-promo meer, maar inhoud’.

Klompen
123rf

Goodbye Holland, Hello The Netherlands! Daar waar recent al I amsterdam de prullenbak in werd gesmeten, volgt nu het merk Holland. Al die arme souvenirwinkels moeten nu vol in de rebranding, want klompen voorzien van een molen en de merknaam Holland raak je straks aan de straatstenen niet meer kwijt. Oranje blijft behouden. Want dat is volgens de bedenkers onderscheidend genoeg in het internationale speelveld. Het merk The Netherlands word gepositioneerd als 'co-creating pioneering solutions to global challenges'. Hoe simpel kan het zijn. Weg met de tulpen, windmolens, Nachtwacht en al die andere prullaria, maar gewoon vol in de aanval met bewezen slagkracht. 'Wat de Rabobank kan, kunnen wij ook', moeten ze in het collectief van samenwerkende departementen en vertegenwoordigers vanuit de topsectoren, grote steden, sport en cultuur hebben gedacht. 

En als je dan een beetje om je heen kijkt naar wat bewijsvoering van deze uiterst krachtige positionering, dan hoef je inderdaad niet ver te zoeken naar passende voorbeelden. Zo was het bouwen van twee houten torens op het Scheveningse strand natuurlijk een geweldige invulling van co-creatie en een pioneering-oplossing om voor zeeschepen zichtbaar te maken waar de Scheveningse haven was. Tegen een verlichte vuurwerkhemel. Er is die avond inderdaad geen schip aangespoeld.

Het faciliteren van een distributienetwerk van drugs is alleen maar kansrijk als er ook een oplossing wordt bedacht voor het wegwerken van het geld. Maar witwassen is dan een mooie co-creatieve oplossing voor dit wereldse probleem. En laten we eerlijk zijn, daarin zijn wij inderdaad world class!

Huisvuil

Ook in het kader van huisvuil en een veilige manier om dat te verbranden weet de wereld Amsterdam wel te vinden. Daar staat echt de crème de la crème als ultiem voorbeeld voor hoe je als land omgaat met dit soort uitdagingen. Ik begrijp Minister Sigrid Kaag van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking als ze stelt: ‘Geen Holland-promo meer, maar inhoud’.

Hebben we alleen nog even een dingetje met de manier waarop we dat gaan communiceren. Want het is wel handig als alle wereldburgers weten dat als ze tijdens een bezoek souvenirs kopen,die wel de naam The Netherlands dienen te dragen. Die krachtige positionering wil je uiteindelijk ook meenemen in je koffer. Maar zoals altijd is het geluk met de dommen. Want niet alleen komen er in 2020 Olympische Spelen aan, maar nog veel belangrijker, gewoon in eigen land, het Eurovisie Songfestival.

Drie avonden met iedere avond minstens 180 miljoen kijkers. Een waanzinnige kans voor marketing en communicatie. Hoe leuk zou het zijn om dan aan Emma Wortelboer te vragen of zij even kan uitleggen dat 'co-creating pioneering solutions to global challenges' gewoon een mooie oplossing is uit de polder maar dat de windmolens er nog steeds staan.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Paul Alberts
Gert, topverhaal. Co-creating, het werkt even afgrijselijk slecht als dat het klinkt. Je ziet inderdaad de tl-verlichte systeemplafonds waaronder dit , lekker met elkaar, en natuurlijk rond de tafel bedacht is. Slappe kaasstengels hangen treurig in de vensterbank. De flip-over heeft er zin in. Wat een armoede, die inhoud, die co-creatie.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie