Dit zijn de 10 meest gelezen artikelen op Adformatie in 2019

Welke stukken trokken de meeste lezers? En waar gingen die over?

ah

Het jaar 2019 laat zich een beetje lezen door de best gelezen stukken. Wat gebeurde er in de wereld van marketing, communicatie en advertising? En wat trok daarin de meeste belangstelling? Een paar conclusies zijn er te trekken: zo ongeveer alles wat Albert Heijn doet krijgt  aandacht. Diversiteit is een ding, net zoals racisme en de wijze waarop merken daarop reageren. Ziehier, dit zijn de stukken op Adformatie die het afgelopen jaar het meest werden gelezen.

1.

Dit keer geen moestuintjes bij de Albert Heijn, maar insecten sparen

Albert Heijn nam afscheid van zijn hit, de moestuintjes. De keten wilde de aandacht vestigen op de afname van insecten in ons land. Dit doet de Albert Heijn samen met Freek Vonk en Naturalis.

2.

Print is helemaal terug, en dat komt vooral door jongeren

Print is terug, de signalen zijn talrijk. Brits onderzoek signaleert de trend, KLM brengt zijn personeelsmagazine Blauw weer op papier uit, vertaalbureau Doublenative ziet  een verrassende omslag van digitaal naar print ziet, Airbnb , Facebook en Amazon  brengtn een printmagazine uit.

3.

Wie had dat gedacht? Ex-miljonair Hans in een commercial van KPN?

KPN kilde het merk Telfort, maar liet 'ex-miljonair Hans' optreden voor KPN: 'Wie had dat gedacht? Van een privéstrandje naar all-inclusive met een bandje.'  Het gaat om een transitiecampagne die het publiek ervan moet overtuigen dat nu het budgetmerk Telfort niet meer bestaat, er bij KPN desondanks goede aanbiedingen te vinden zijn.

 

Hans de ex-miljonair

4.

Albert Heijn heeft een nieuwe supermarktmanager, en ze heet Ilse

AH kwam met een nieuwe positionering, huisstijl en slogan: ‘Dat is het lekkere van Albert Heijn’. Uiteraard hoorde daar ook een nieuw reclameconcept bij. Harry Piekema kreeg een opvolger, Ilse

5.

AH komt met tweede commercial met Ilse (en die zal de discussie niet stoppen)

Binnen drie weken nadat Albert Heijn zijn nieuwe positionering, huisstijl en reclameconcept presenteerde, heeft de supermarkt een tweede commercial met supermarktmanager Ilse uitgebracht. Dit keer gaat het over de verspakketten met ‘de lekkerste herfstgerechten, maar dan makkelijk’.

6.

Dit zijn de kerstcommercials van Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus

Nadat Sinterklaas het land had verlaten was het tijd voor de kerstcommercials van de grote supermarkten. Adformatie presenteerde die van de grootste traditiegetrouw als eerste.

 

Bam

7.

Dit BAM-management hecht enorm aan diversiteit, zegt het in zijn jaarverslag

Piet Hein Coebergh (lector Hogeschool Leiden) legt opmerkelijke tegenstellingen bloot tussen woorden en daden in zijn jaarlijkse onderzoek van jaarverslagen, dit keer van 2019.  Vooral BAM maakte het gortig.

8.

PostNL geeft de middelvinger na racistische tweet, en biedt er excuses voor aan

PostNL zag op Twitter een klaagdraadje langskomen over allochtone bezorgers van postpakketten, waarin een Twitteraar suggereerde net zolang te klagen over Ali, Rachid of Mohamed tot je ze niet meer ziet. PostNL reageerde door een foto met een opgestoken middelvinger te tweeten. Een dag later bood het excuses aan.

9.

Youp van 't Hek gaat los op twee reputatiestrategen - wat adviseren die zichzelf nu?

De Telegraaf kwam met een stuk over een ‘inbraak’ van de zoon van Femke Halsema. In tal van analyses op dit nieuws werd geduid hoe de burgemeester het beste kon handelen. In het NRC ging huiscolumnist Youp van 't Hek eens flink los op die reputatiedeskundigen onder de kop ‘Reputatiestratego’.

10.

Ali B wordt het nieuwe gezicht van Lidl: ‘Wij willen meer consistentie'

Lidl legde dit jaar de focus op typisch Hollandse producten aan de man brengen. Het eerste resultaat van deze strategie was een paascampagne, gemaakt door Joe Public, met BN’er Ali B in de hoofdrol. In commercials gaat de rapper op zoek naar typisch Nederlandse gewoonten, om te beginnen met Pasen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie