Premium

KLM gaat terug naar papier met geheel vernieuwd personeelsmagazine

Luchtvaartmaatschappij stapt af van het volledig digitaal intern publiceren

Helemaal nieuw en over een kleine twee weken op de mat bij alle medewerkers: het nieuwe personeelsblad van KLM. De naam moet nog even geheim blijven, want die is nog niet bekendgemaakt aan het personeel.

Volgens hoofd Communicatie Judith Coster (foto) wordt het 'net zo ‘glossy’ als het digitale klantenmagazine IFLY. Er is één groot verschil. Het nieuwe personeelsmagazine van KLM is van ouderwets papier.

Achterban

KLM stapt af van het volledig digitaal intern communiceren, aldus Coster die de opmerkelijke papieren transformatie verklaart vanuit de oude gedachte dat een personeelsblad er ook is om de achterban aan het bedrijf te binden.

Coster: ‘Ja, we gaan weer iets maken dat bij mensen op de deurmat valt. Soms is het nodig dat mensen thuis lekker iets in hun handen hebben, iets waarbij ze ook hun familie en achterban meenemen. Mijn eerste reactie was ook, we gaan terug in de tijd. Maar als je kijkt naar het magazine, dan is het toch wel zó anders.' 

Trots op de koffietafel

In het magazine dus geen rubriek 'we geven de pen door aan', geen medewerkers samen met een pratend pak op de voorkant, aldus Coster. Het moet een magazine zijn waar de KLM'ers trots op zijn, op de koffietafel laten liggen.

Judith Coster: 'Dit is personeelsmagazine 2.0. Wij denken dat je bedrijfstrots - weet mijn gezin wat er gebeurt? – beter via papier kunt communiceren. Onze KLM-nieuwsapp blijft belangrijk voor actualiteiten. Maar op een nieuwsapp kijk jij wel als medewerker, alleen je gezin kijkt niet mee. Want het is jouw telefoon. Dit nieuwe magazine past volledig in ons verhaal om hoofd en hart van de mensen via storytelling aan elkaar te verbinden.’

Foto: Duco de vries

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie