PostNL geeft de middelvinger na racistische tweet, en biedt er excuses voor aan

Postbedrijf nam er bijna een dag de tijd voor, maar vond zijn reactie toch niet kunnen.

De middelvinger van PostNL

Een beetje assertief kunnen merken natuurlijk best zijn op Twitter, zeker als mensen ze luidruchtig de maat nemen. Toch is er altijd enige schroom; een iets te boud antwoord kan zomaar uitdraaien op een ‘social’ storm. Die kost niet alleen erg veel tijd, je kunt ook een tijd lang de pispaal zijn op sociale media.

Er is één terrein waarop steeds meer merken die schroom hebben verloren; bij de racistische tweets. Deze zomer nog kwam KPN met een vernietigende reactie op een vrouw die klaagde over de aanwezigheid van een ‘lichtgetintiër’ in de reclame van KPN.

Advertentie
advertisement

De week erop hielden de energiebedrijven zich niet in toen ene André meende dat de advertenties van Nuon, Eneco, en Essent wat te kleurrijk waren: 

‘De autochtone bevolking is blank, en vormt nog ruim de meerderheid. Reclames laten vaker andere rassen zien, waarin het gros zich niet herkent.'

 

Dit keer was het de beurt aan PostNL, die een klaagdraadje zag langskomen over allochtone bezorgers van postpakketten. Een Twitteraar had uiteindelijk een suggestie voorhanden: net zolang klagen over Ali, Rachid of Mohamed tot je ze niet meer ziet.

 

PostNL had aan een vinger genoeg voor een reactie:

 

Dat alles leidde tot een felle discussie die zoals te verwachten op Twitter langs twee uiterste lijnen liep: mensen die wegliepen met de reactie van PostNL, en mensen die vonden dat het bedrijf zich nooit zo had mogen uiten.

Het duurde bijna een hele dag voordat PostNL er zelf ook uit was wat het van z'n reactie moest vinden. Die kon dus niet door de beugel, vindt het zelf.

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Arno van Welzen
De reactie is wel top geformuleerd: “... is ongepast. Niet voor degene die de post heeft geplaatst maar wel voor de anderen”. Ofwel: een terechte dikke vinger voor degene die post, een een sorry voor alle anderen. Complimenten aan PostNL!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Dave W.
Dus omdat iemand klaagt over dat je te politiek correct bent reageer je maar met het tegenovergestelde van politiek correct. Ongelooflijk dom van PostNL. Je zet het merk goed voor lul in deze reacties. Het late besef dat de reactie ongepast is, was ook maar een half excuus. Ze zwakken het namelijk meteen af door er bij te zeggen dat het niet ongepast was naar degene op wie gereageerd werd.

Heeft niemand van die sneue social media mensjes dan ooit geleerd dat je juist niet moet reageren op dit soort reacties en al helemaal niet hoeft te reageren op anonieme trollaccounts zoals deze. Laten we hopen dat PostNL er van heeft geleerd en dit soort reacties de volgende keer gewoon negeert.

Persoonlijk hou ik trouwens ook niet van die politiek correcte Amerikaanse toestanden waarbij elk ras in een reclame moet zitten. Van mij mag het allemaal wat minder politiek correct. Die middelvinger vind ik dus een verademing. Die reclame vind ik ook heel fout en snap op zich de ergernis wel. Maar ja die mensen zijn nou eenmaal geen communicatie specialisten.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie