GfK: Viaplay trok zeker 1,9 miljoen Nederlanders in eerste drie weken

De nieuwe videostreamingsdienst noteerde met name tijdens de eerste Formule 1-race hoge kijkcijfers, aldus onderzoeksbureau GfK.

Bron: Viaplay

Videostreamingsdienst Viaplay heeft in de eerste drie weken van maart minimaal 1,9 miljoen Nederlanders bereikt. Dat meldt marktonderzoeker GfK op basis van een eigen meetmethode via een panel van zesduizend Nederlanders van dertien jaar en ouder. Viaplay zelf communiceert geen statistieken. Viaplay is sinds 1 maart beschikbaar in Nederland en heeft de uitzendrechten van de Formule 1 als publiekstrekker.

Volgens GfK bereikte Viaplay de meeste Nederlanders in het weekend van de eerste Formule 1-race van het seizoen. Op 18, 19 en 20 maart stemden totaal meer dan één miljoen mensen af op de website en/of website van Viaplay. 

Geen tv-kijkers meegenomen

GfK meldt dat de meeste Viaplay-kijkers in de eerste drie weken van maart gebruikmaakten van een smartphone (52 procent). De computer/laptop volgt met 28 procent en de tablet staat op 20 procent. Viaplay bereikte relatief gezien vooral 35-49 jarigen (17 procent) en vaker mannen dan vrouwen (17 tegenover 8 procent). 

Tv-kijkers ontbreken in de statistieken van GfK. De onderzoeker kan via zijn meetmethode (die url's van websites en apps registreert) niet bijhouden of mensen kijken via de settopbox van bijvoorbeeld Ziggo, KPN, Delta of T-Mobile. Kijkers via een smart-tv-app zijn ook buiten beschouwing gelaten. Het totale aantal Viaplay-kijkers ligt hiermee hoger dan de 1,9 miljoen die GfK meldt, maar hoeveel is niet bekend. GfK heeft zijn statistieken niet gedeeld met Viaplay, bevestigt een woordvoerder aan Adformatie

Hoeveel Nederlandse abonnees Viaplay tot dusver heeft, houdt de streamingsdienst voor zich. Marktonderzoeker Telecompaper verwacht binnen enkele maanden 350 duizend abonnees. Adformatie publiceerde onlangs een premium-interview met de CEO van Viaplay over de Nederlandse marketingstrategie

Olav Mol blijft in trek

Viaplay is niet de enige streamingsdienst die de Formule 1 uitzendt. F1 TV doet dat ook en trok in de eerste drie weken van maart zo'n 650 duizend kijkers, aldus GfK. De externe audiodienst Grand Prix Radio met commentaar van Olav Mol kon rekenen op zo'n 600 duizend luisteraars, voegt de marktonderzoeker toe. Het commentaar van Mol - die niet door Viaplay gevraagd is - bleek vooral populair onder kijkers van F1 TV. Dat kan deels komen omdat de videodienst pas in juni Nederlands commentaar krijgt. 

Viaplay heeft wel Nederlands commentaar. GfK becijfert dat 18 procent van de kijkers van Viaplay of F1 TV afstemde op het commentaar van Mol. Grand Prix Radio is gratis te beluisteren en laat advertentieblokken horen. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie