Liveblog: Kabinet krijgt 750 voorstellen binnen voor corona-apps

De coronacrisis slaat hard toe. Adformatie houdt je op de hoogte van het belangrijkste nieuws voor marketing, communicatie en media.

Dit liveblog is afgesloten. Volg de ontwikkelingen rondom het coronavirus in ons nieuwe liveblog.

Advertentie
advertisement
19:46 Kabinet krijgt meer dan 750 app-voorstellen binnen

De overheid zal uit de ruim 750 inschrijvingen vijf apps selecteren die komend weekeinde zullen worden gepresenteerd aan het Nederlandse publiek. Doel daarvan is dat iedereen kan meepraten en de (verwachte) acceptatie wordt vergroot. Dat zei minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) woensdagavond tijdens de persconferentie. Er was flink wat ophef over de snelle tender van de overheid. Privacyorganisaties maken zich zorgen, omdat er in de aanbesteding geen rekening zou zijn gehouden met belangrijke voorwaarden.

18:10 Bureaus liggen wakker van onzekerheid over de komende maanden

Hoewel veel bureaus nog niet zonder werk zitten, maken bureaudirecteuren zich wel zorgen over de komende maanden. 'Je weet waar de business nu wegvalt, maar niet wat er gaat komen', zegt Sander Volten van 180/Kingsday. Ook Dick van der Lecq (DDB Unlimited) en Daantje Dammers (Natwerk) zeggen wakker te liggen over de zomermaanden en daarna. 'We halen dit gewoon niet meer in.'

16:48 Kwart Nederlanders naar andere supermarkt

Meer dan de helft van de Nederlanders zegt minder geld uit te geven sinds de coronamaatregelen en een derde doet dit bewust, om reserves op te bouwen. Dat blijkt uit de tweede coronapeiling van communicatiegroep Candid. Opvallend is dat bijna een kwart van de ondervraagden zegt naar een andere supermarkt te gaan. De belangrijkste redenen om te switchen zijn het ontwijken van drukte, het hebben van een betere voorraad en gemakkelijker 1,5 meter afstand kunnen houden.

16:25 'Wees lief voor elkaar, vooral thuis'

Stichting Het Vergeten Kind heeft vandaag de campagne ‘Wees lief voor elkaar, vooral thuis’ gelanceerd. De campagne, ontwikkeld door The Gardeners, vraagt aandacht voor de duizenden kwetsbare kinderen in Nederland die nu letterlijk ‘opgesloten’ zitten. Veel kinderen krijgen momenteel les thuis en niet alle kinderen wonen in een prettige omgeving.

14:58 Winkelverkopen VS kelderen

De verkopen door winkeliers in de Verenigde Staten zijn in maart in het sterkste tempo ooit gedaald door de coronacrisis. Door de maatregelen om de uitbraak tegen te gaan werden veel winkels gesloten en blijven Amerikanen thuis. Er werden wel veel levensmiddelen en huishoudelijke producten gehamsterd in supermarkten, terwijl ook de onlineverkoop steeg, maar de verkoop van bijvoorbeeld auto's werd hard geraakt, net als de omzet van de horeca. Volgens dit artikel van MarketingDive zal het winkelend publiek terugkeren, maar verandert het virus hen mogelijk voorgoed.

14:28 Social distancing uitgelegd in 30 seconden

Een video, waarin met behulp van muizenvallen en pingpongballen in dertig seconden wordt uitgelegd hoe social distancing werkt, is viraal gegaan op Twitter en werd inmiddels ruim twintig miljoen keer aangeklikt. Het filmpje werd naar buiten gebracht door het ministerie van Gezondheid in de Amerikaanse staat Ohio. Kijken!

14:08 Corona bevriest tv-spotmarkt

Door de tegenvallende eerste twee maanden en schrikreacties op het coronavirus beleefde de tv-spotmarkt een ijskoud eerste kwartaal gemeten in tv-spotbestedingen. De eerste tekenen van het tweede kwartaal zijn door onzekerheden en uitstel van campagnes minimaal even zorgwekkend, al heeft de tijd ons geleerd dat te ver vooruit kijken eigenlijk niet zoveel zin heeft.

13:35 Wat heeft Covid-19 gemeen met popcorn?

Tijdens deze coronacrisis worden veel van onze gewoontes doorbroken of veranderd. Je mag geen handen meer schudden, je moet je handen langer wassen dan normaal, je werkt ineens dagelijks vanuit huis en kunt niet meer op dinsdag naar je sportles. Maar kan er ook een verband worden gelegd tussen het Covid-19 virus en een gewoonte zoals het eten van popcorn? Ja, dat kan. 

13:15 Apple raakt gevoelige snaar met nieuwe video

Apple heeft een nieuwe reclame gelanceerd waarmee het techbedrijf de creativiteit in quarantaine wil aanmoedigen. De video, in twee weken tijd ontwikkeld door TBWA\Media Arts Lab, laat zowel onbekende als bekende mensen zien in hun thuisomgeving. De afgelopen weken hebben al veel andere merken hetzelfde met hun campagnes hebben gedaan maar Apple weet met zijn video een gevoelige snaar te raken. 

12:45 'Bliksemtender' overheid wekt verbazing: 'Veel te weinig tijd'

Experts uit de digitale branche zijn verbaasd dat de overheid bedrijven en deskundigen amper drie dagen de tijd gaf om hun plannen in te sturen voor de nieuwe corona-app. 'Drie dagen is echt niet genoeg om dit zorgvuldig te kunnen doen. Ik ben echt voor de app, voor vrijwillig gebruik van de app, en ik denk dat techniek heel goed kan helpen, maar hoe dit nu wordt aangepakt snap ik niet', zegt Jacqueline de Gruyter, oprichter van het jaarlijkse Appril festival. Gaat de overheid te kort door de bocht? 

12:00 Zorgen om privacy corona-app, wetenschappers sturen brandbrief

De overheid maakt haast met de corona-app. Privacy-organisaties maken zich zorgen. 'In de aanbesteding is geen rekening gehouden met een aantal belangrijke voorwaarden', zegt Evelyn Austin, directeur van Bits of Freedom. 'Zo hoeft de broncode van de app niet openbaar te zijn, waardoor niemand kan controleren of de app ook echt doet wat-ie belooft. Dat maakt toezicht houden vrijwel onmogelijk, helemaal als er straks miljoenen gebruikers zijn.'

Ruim zestig wetenschappers, afkomstig van bijna alle universiteiten en onderzoeksinstituten in Nederland, hebben hun intussen hun zorgen geuit in een brandbrief aan het kabinet.

11:00 Lego produceert gezichtsmaskers voor gezondheidsmedewerkers

De Deense speelgoedmaker Lego heeft via Instagram bekendgemaakt gezichtsmaskers te ontwikkelen. Het bedrijf zegt op dit moment 13.000 beschermende gezichtsmaskers per dag te produceren.Deense speelgoedmaker lanceert daarnaast #letsbuildtogether om mensen in quarantaine aan te moedigen.

10:30 'Klachtenregen over luchtvaartvoucher'

Consumenten die een voucher krijgen omdat hun vlucht geannuleerd is vanwege de coronacrisis moeten betere voorwaarden krijgen. Dat schrijven de Consumentenbond en de ANWB in een brief aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Volgens de organisaties is regent het klachten, en is de huidige regeling funest voor het belang en vertrouwen van consumenten.

9:10 Omnicom-topman kondigt in memo ontslagen bij veel bureaus aan

John Wren, bestuursvoorzitter en ceo van Omnicom Group, heeft in een memo aan medewerkers aangekondigd dat er bij veel bureaus van het netwerk de komende tijd ontslagen vallen. Ook worden tal van medewerkers met verlof gestuurd om de kosten van het bureaunetwerk omlaag te brengen.

7:22 TomTom duikt door omzetdreun diep in de rode cijfers

TomTom zag de omzet met bijna een kwart dalen tot 131 miljoen euro. De verkopen aan consumenten kelderden zelfs met 40 procent.Wereldwijd liggen veel autofabrieken stil en de consumentenomzet lijdt onder de vele winkelsluitingen door het coronavirus. Onder de streep kwam het bedrijf bijna 63 miljoen euro tekort, waar het een jaar eerder nog een winst boekte van 3,3 miljoen euro. (ANP)

 

Dinsdag, 14 april 

 

16:59 Stop de recessie! Koop een Porsche (en lees dit)

Zichtbaar zijn en zichtbaar blijven. Normaal al wet nummer-1 in marketing, maar in crisistijd helemaal een must, betoogt Erwin Wijman.

16:00 Bierverkoop keldert met meer dan een derde

De bierverkoop is sinds de sluiting van de horeca op 15 maart gekelderd met 36 procent. Bij sommige kleinere brouwers loopt dat op tot zelfs 90 procent. Dat stelt Nederlandse Brouwers, dat verwacht dat de daling blijft aanhouden, zolang de maatregelen niet versoepeld worden.

15:29 ‘Donatiebeleid Nederlandse corporates staat op bedroevend niveau’

Jan Driessen fileert de Nederlandse donatiecultuur van bedrijven in een videogesprek met onder anderen Mayke van Keep van de issuemakers en Mark Blok van Heineken Nederland.

14:29 Dentsu Aegis verlaagt salarissen met 10 procent

Dentsu Aegis Network verlaagt alle salarissen van 'de drijvende kracht', de werknemers, met 10 procent. Het management levert nog meer in. De top van de communicatieholding kijkt bij bureaus individueel ook naar ontslagen en verlof, maar probeert dat zo veel mogelijk te vermijden. 

12:52 Publicis Groupe grijpt hard in, snijdt half miljard euro weg

De Publicis Groupe grijpt hard in om de kosten terug te brengen. Het wil de komende periode een half miljard euro snijden. Ceo Arthur Sadoun laat weten dat het senior-management de komende maanden een loonsverlaging van 30% zal doorvoeren. De uitgaven aan freelancers zouden wereldwijd volledig zijn stopgezet, en de inhuur van externen is bevroren. 

11:51 Unilever hanteert een veel kortere planning voor mediabestedingen

De coronacrisis zorgt ervoor dat Unilever anders kijkt naar zijn mediabestedingen, zegt media director Harry Dekker. ‘Zonder in detail te kunnen treden, maar belangrijkste wijziging is dat wij naar een veel kortere planningshorizon zijn gegaan.’ Dekker geeft een meer uitgebreide toelichting op de gang van zaken.  

Harry Dekker
Harry Dekker Unilever
11:13 Drukte in supermarkt vermijden? Dat kan met de app GeenRij.nu

Vanaf vandaag is er een nieuwe corona-app beschikbaar: GeenRij.nu. De applicatie is gericht op het helpen spreiden van winkelbezoek om de kans op besmettingen met het coronavirus te verkleinen. GeenRij.nu gebruikt een wiskundige formule, een zogenaamde 'consistent hash', om de beste winkeltijd te berekenen. Op basis van de ingevulde gegevens wordt per dag automatisch een willekeurig moment gekozen.

10:45 Straks op prijs concurreren is zelfmoord, zegt Fons van Dyck

Het eerste instinct van adverteerders tijdens en vlak na een crisis is; is snijden in het marketing- en reclamebudget én om in te zetten op activaties. ‘Maar’, zegt marketingstrateeg Fons van Dyck, ‘in die oorlog is er maar één die gaat winnen, en dat is aan het einde van de rit Amazon.’

Klik hier voor een video-interview (16 minuten) met must-knows op het vlak van marketingstrategie tijdens en post-crisis.

Fons van Dyck
Fons van Dyck Adformatie Connects Daily
7:55 Uitgavenpatroon Amerikaanse consument radicaal veranderd

The New York Times bracht in kaart hoe de uitgaven van de Amerikanen zijn veranderd gedurende het verloop van de coronapandemie. Niet verrassend: uitgaven aan onder meer restaurants, transport en vakanties is zwaar ingezakt, terwijl aan levensmiddelen - zelfs na een enorme hamsterpiek - fors meer wordt uitgegeven.

7:13 Dove: 'Courage is beautiful'

Moed is mooi. Verzorgingsmerk Dove - bekend van de campagnes onder het motto 'Real Beauty' - heeft de video 'Courage is beautiful in Canada gelanceerd, de video gaat nu wereldwijd viral. Daarin zien we zorgprofessionals, gesloopt door het harde werken, gezichten rood en gestriemd door het dragen van beschermingsmateriaal, in de camera kijken.

Dove levert zorgproducten over de hele wereld om veel eerstelijnswerknemers te ondersteunen.

Dove | Courage is Beautiful
6:51 Rode Kruis-campagne moet aanzetten ‘een goede buur te zijn’

‘Wees een goede buur, doe een boodschap voor de buren’ is de oproep, die sinds het paasweekend in Amsterdam en omgeving is te horen en te zien. GUC Agency ontwikkelde deze activerende campagne voor het Rode Kruis Amsterdam-Amstelland. Onder meer MacGyver, JCDecaux en Het Parool werkten belangeloos aan de campagne mee.

De ‘Wees een goede buur’-campagne is gebaseerd op het inzicht dat voor veel mensen eenzaamheid en isolatie op dit moment op de loer liggen.

Wees een goede buur
Wees een goede buur Rode Kruis
6:32 Videochallenges van Shootlr moeten uitkomst bieden tegen coronaverveling

Vandaag lanceert Elastique Shootlr, een videochallenge-app voor jongeren tot 18 jaar. De app is vervroegd gelanceerd omdat het jongeren die massaal thuis zitten, helpt om de (corona)verveling tegen te gaan. Iedere ochtend om 08.30 uur worden gebruikers uitgedaagd met een videochallenge. De challenges zijn allemaal solo en in de buurt van huis of in huis uit te voeren. Dus ook bij een volledige lockdown, wat niemand hoopt, kan de challenge uitgevoerd worden.

De eerste challenge, genaamd #ShootlrStayConnectedChallenge is vandaag en is opgezet door voetbalinfluencers Akkamist en Streetkings. Zij doen de eerste trucs, waarna ze de bal bij de deelnemers leggen. Elastique: 'Zo wordt een ketting van voetballiefhebbers gevormd waardoor ze, hoewel helaas niet fysiek, toch met elkaar blijven voetballen.'

 

#ShootlrStayConnectedChallenge

Maandag 13 april

22:55 Marketeers zoeken naar hoe ze weer gepast kunnen communiceren

Een onderzoek onder marketingprofessionals, door Platform Innovatie in Marketing (PIM), toont aan dat er door de coronacrisis extra behoefte is aan inspiratie en houvast. Op korte termijn zoeken de marketeers vooral naar inspiratie voor geschikte en gepaste (crisis)marketingcommunicatie. Op de lange termijn speelt de strategische vraag: hoe verandert dit het marketinglandschap? De crisis is voor iedereen onverwacht en de meerderheid van de onderzochte marketeers geeft aan dat omzet en afzet onder druk komen te staan. Meer hier.

22:11 Amazon neemt 75 duizend werknemers aan wegens coronadrukte

Amazon wil zo'n 75 duizend medewerkers extra aannemen om de grote coronadrukte in Noord-Amerika het hoofd te bieden. De webwinkelreus kan de vraag van Amerikanen, die voedsel en schoonmaakmiddelen hamsteren vanwege de virusuitbraak, momenteel niet aan. In maart opende Amazon al 100.000 vacatures, maar die zijn inmiddels allemaal gevuld. (Bron: ANP)

21:04 Pakketbezorgers slepen PostNL voor rechter om gillende coronadrukte

Pakketbezorgers eisen van PostNL een hoger tarief, betaling van alle gemaakte uren en een vergoeding voor extra werkzaamheden. Die eisen werden neergelegd door de Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD), die namens pakketondernemers een rechtszaak aanspant. PostNL wordt voor de rechter gesleept wegens de grote werkdruk die is ontstaan door maatregelen tegen het nieuwe coronavirus. PostNL ging maandag op geen enkele van de drie eisen in, aldus de BVPD.

De belangenclub stelt: 'PostNL heeft een marktaandeel van meer dan 60 procent. Dat gebruiken ze om tarieven te dicteren.' (Bron: ANP)

Advertentie