Nima: ‘Marketeers midscheeps geraakt door corona’

Dit is de impact die het coronavirus tot dit moment heeft op de marketingactiviteiten van Nima-leden.

Midscheeps geraakt
123rf

Op vrijdag 13 maart heeft Nima een korte enquête uitgestuurd naar zijn leden om uit te vragen welke impact het coronavirus tot dit moment heeft op hun marketingactiviteiten. De vier vragen zijn per klassieke marketing-P uit de marketingmix gesteld, met nog de mogelijkheid tot een open antwoord. Nima stelt vast dat het onderwerp leeft. ‘Binnen enkele uren kwamen er bijna 200 reacties binnen.’ Hieronder een verslag gerangschikt per marketing-P.

Advertentie
advertisement

Product

Maar 31 procent van de respondenten geeft aan dat het coronavirus (nog) geen noemenswaardige impact heeft op het product of dienst. Ruim een derde heeft aanpassingen doorgevoerd in producten, denk hierbij aan het – waar mogelijk – online aanbieden van de diensten (consultancy, opleidingen). Ruim een kwart van de ondervraagde marketeers geeft aan dat ze producten of diensten minder vaak kunnen leveren. Een klein deel (7 procent) merkt juist nu een toegenomen vraag naar hun producten of diensten.

Plaats

Het is in de afgelopen dagen duidelijk geworden dat er regulering aan te pas moet komen om te voorkomen dat uitgerekend kwetsbare groepen en professionals in vitale beroepsgroepen achter het net vissen bij aankoop van producten of diensten. ‘Maar’, stelt Nima op basis van de enquête vast, ‘ook in b-to-b is de impact groot’.

Bijna 40 procent van de respondenten geeft aan dat ze bij hun distributie op dit moment nog geen noemenswaardige impact merken; dit zijn vaak digital only-bedrijven – bijvoorbeeld SAAS-bedrijven. Nima: ‘Zo’n 30 procent merkt dat ze op verspreiding en distributie niet meer de gewenste service kunnen bieden (zoals leveren, installeren en uitleg geven) en nog eens 24 procent verkoopt alleen via het digitale kanaal en mijdt hierbij fysiek contact.’

Prijs

Marketeers zijn wat het thema ‘prijs’ betreft eensgezind, stelt Nima vast: ‘Deze blijven bij bijna 85 procent van de organisaties waar zij werkzaam zijn nog ongewijzigd. Zo’n 5 procent heeft al prijzen moeten verlagen, denk hierbij aan beperkt houdbare producten zoals vers-waren en sierteelt.’ In een aantal gevallen kwam naar voren dat de impact van de crisis op prijs nu nog niet is te voorspellen. Dat is pas aan het einde van het jaar goed zichtbaar.

Promotie

Nima weet dat bij tijdelijke en aanhoudende laagconjunctuur altijd snel wordt gesneden in kosten voor advertising en promotie. Waarom? ‘De kosten vallen vrijwel direct weg en de aanhoudende consequenties worden vaak pas over een langere periode zichtbaar.’ Uit de enquête blijkt dan ook dat het coronavirus op deze p de meeste impact heeft. Nima: ‘Promotionele activiteiten worden massaal afgezegd of verplaatst en verkoopafspraken gaan niet door. Ruim een kwart van de ondervraagden stelt campagnes uit en nog eens 10 procent heeft het budget al naar beneden bijgesteld.’

Uit een rondgang van Adformatie bleek vrijdag al dat media-exploitanten hard worden geraakt door deze crisis. Nima haalt met de enquête naar boven dat ook veel bureaus en zzp’ers onder de professionals in marketing, communicatie en sales van de ene op de andere dag zonder werk zitten. ‘Opdrachten zijn ingetrokken of worden niet verlengd. Pitches gaan nu sowieso niet door, maar ook bedrijven worden geraakt. Omzet wordt op zijn best uitgesteld en de effecten daarvan zijn pas op langere termijn zichtbaar.’

Innovatiekansen

Nima noemt de schok ‘nog vers’ en de consequenties ‘nog nauwelijks te overzien’. Toch blijkt uit de enquête dat enkelingen een lichtpunt in deze crisis zien. ‘Bijvoorbeeld als een kans voor innovatie, nieuwe input voor product- en marktontwikkeling en de stap naar alleen online adverteren.’

Maar het overheersende gevoel dat uit de Nima-enquête (‘Nima Barometer’) naar voren komt, is toch dat activiteiten massaal zullen worden terug-geschaald.

 

Dit is de eerste uitkomst van de Nima Barometer, een geregelde snelle peilstok waarmee onderzoek wordt gedaan naar de stand van zaken bij Nederlandse marketeers op de werkvloer.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie