Premium

Ogury opent in Amsterdam. ‘Onze extra waarde zit in first party data’

Mobile journey marketing engine’ Ogury begint in Nederland met Ernst Dirkzwager als managing director Benelux.

Ernst Dirkzwager

Gebrek aan transparantie, vage data, onduidelijkheid over waar je marketingbudget naartoe gaat en fake cllicks. De oprichters van Ogury - twee Fransen die begonnen in Londen - concludeerden in 2014 dat er veel mis was in de media. Ze zagen een kans en het werd een missie. Zo ontstond Ogury, met technologie die merken en uitgevers in staat stelt te opereren binnen een mobiele omgeving die volledig voldoet aan gegevensbeschermings- en privacywetgeving, zoals GDPR in Europa en CCPA in de VS. 

Met een omzet van 100 miljoen dollar in 2018 is Ogury snel een belangrijke speler geworden op het gebied van privacy en data binnen mobile marketing. Inmiddels werken bij Ogury meer dan vierhonderd mensen in tien landen en 22 kantoren over de hele wereld. Vandaag is het Nederlandse kantoor officieel geopend met Ernst Dirkzwager (39) aan het roer als managing director. Ogury is daarvoor neergestreken in de innovatie hub B. Amsterdam. Dirkzwager was eerder verantwoordelijk voor de Nederlandse tak van Unruly en had daarvoor diverse functies in de digitale sector, onder meer bij Radio 538 en Exponential.


 

Hoe het werkt

Volgens Dirkzwager begint met Ogury alles bij user consent: de gebruiker staat centraal bij deze ‘mobile journey marketing engine’. Ogury heeft een databestand opgebouwd met daarin meer dan 400 miljoen (consented) gebruikersprofielen in 120 landen. Hij legt uit hoe het werkt: ‘Ogury heeft een publisher netwerk waarin het samenwerkt met nu zo’n tienduizend uitgevers en hun apps. Op het moment dat de gebruiker bij één van die aangesloten publishers komt, krijgt hij een ‘choice manager’ te zien: software die bij de uitgevers wordt geïnstalleerd en waarmee de gebruiker gevraagd wordt om haar of zijn toestemming. Dit is geen user consent, maar echt user choice. Ogury laat namelijk direct zien wat ze van de gebruikers wil hebben. Vervolgens krijg je in de nieuwste versie van de choise manager als user drie opties, nog voordat je je data deelt: “ja”, “nee”, of “nee, maar ik ondersteun wel de app tegen betaling”.’

Dirkzwager onderstreept dat alles geheel gaat volgens de privacywetgeving en GDPR. Heb je ja gezegd, dan worden alle data gegenereerd. ‘Die data worden ook echt inzichtelijk gemaakt voor merken en mediabureaus en zij kunnen daarop gaan targeten en activeren. De extra waarde zit hem in het feit dat het first party data zijn en daar beschikken niet veel partijen over. Het gebrek aan first party data is een probleem voor de branche en voor ons natuurlijk een zegen. De core is dat Ogury de problemen die de markt heeft aan het begin van het proces al oplost en van A tot Z kan helpen in het proces.’

De gebruiker krijgt van Ogury drie opties, nog voordat hij zijn data deelt: “ja”, “nee”, of “nee, maar ik ondersteun wel de app tegen betaling”.’

Wirwar aan third party data

‘Het gebruiken van schone, herleidbare first party data is een groot issue voor de markt’, zegt hij. ‘Er is een wirwar aan third party data waar bureaus en merken gebruik van maken, maar het valt nauwelijks te herleiden waar die data vandaan komen. Ik verwacht wel dat de komende jaren meerdere partijen daar op in gaan springen om het op te lossen. Want de hoofdthema’s in deze branche zijn veiligheid en transparantie.’

De meeste merken weten nog niet precies hoe ze dat gebrek aan veiligheid en transparantie moeten aanpakken. ‘Ga naar een willekeurige site of app en kijk naar het aantal mogelijkheden waarop ze jouw data vragen. Bijna niemand heeft dat nog goed ondervangen. Het komt ook voor dat iemand die consent heeft gegeven dat in de loop van de tijd wil intrekken. Er wordt nog nauwelijks actie op ondernomen. In onze consent manager zit de mogelijkheid dat je je als gebruiker áltijd kunt afmelden.’

 

Mobile journey gap

Daarnaast noemt Dirkzwager inzicht in de mobile journey gap als interessante optie waar merken en bureaus veel inzichten uithalen. ‘Ogury kan laten zien wat de potentiële doelgroep doet op de mobiel, wat de interesses zijn én de apps die ze gebruiken. Zo kunnen we een interessant profiel aanbieden. Mensen zitten per dag uren op hun mobiel, maar de branche weet het nog niet inzichtelijk te maken.’

Waarom is dit hét moment om in de Nederlandse markt te stappen? Het lijkt vrij laat. Dirkzwager: ‘Ik denk de timing juist perfect is, omdat we hier ruim na de start van GDPR beginnen en veel zaken nog steeds niet goed geregeld zijn. Nederland is ook een land waar veel vragen worden gesteld over privacy. Daarnaast zijn er veel internationale merken waarmee we samenwerken die de hele Europese markt willen benaderen. Daar deden we al campagnes mee in Nederland. Dus was er vraag naar een Nederlands kantoor.’

De komende tijd gaat Dirkzwager bouwen aan partnerships
met lokale adverteerders en uitgevers. ‘We gaan hier eerst bewijzen wat we kunnen en daarop verder bouwen.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie