Premium

Oracle’s nieuwe AI-toepassingen helpen marketeers bij de klantreis

De nieuwe software is bedoeld om marketeers meer inzichten te geven en de klantreis te optimaliseren.

Wilfred Scholman
Foto: Oracle

Softwarebedrijf Oracle presenteert nieuwe toepassingen die marketeers meer inzichten moeten geven over het klantgedrag en de klantreis. De vijftien nieuwe toepassingen leunen op artificial intelligence (AI) oftewel kunstmatige intelligentie.

Advertentie
advertisement

De softwareoplossingen vallen onder Oracle Unity, een platform rondom klantdata. Oracle Unity maakt op zijn beurt weer onderdeel uit van de Oracle Fusion Cloud Customer Experience-software. Oracle’s focus verschuift zo nog meer van losse toepassingen naar één overkoepelend platform.

Die aangescherpte focus is ontstaan uit een klantvraag, vertelt Wilfred Scholman (country leader van Oracle in Nederland) tegen Adformatie. ‘Klanten willen één back-end engine en geen losse onderdelen meer.’ Oracle heeft veel toepassingen die werken als losse onderdelen, en die gaan een keer met pensioen. Wanneer precies blijft onduidelijk, want Oracle zegt elk onderdeel nog minimaal tien jaar te ondersteunen maar verlengt elk jaar de ondersteuning met weer een jaar. Scholman: ‘We blijven investeren in onze producten op het gebied van sales, marketing en service. Alles onder de paraplu van onze complete suite aan cloudapplicaties, Fusion Cloud Applications.’

Voorspellingen doen

Met de vijftien nieuwe modellen wil Oracle marketeers verder ondersteunen bij het voorspellen van klantgedrag en het optimaliseren van de klantreis. Slimme software die in de cloud databronnen combineert en talloze berekeningen uitvoert, moet marketeers meer inzichten geven. Zo neemt een AI-model het profiel en de interactie van een klant door om te bepalen hoe vaak de marketeer die persoon het beste kan benaderen. Een ander model is bedoeld voor energiebedrijven en gebruikt oudere klantinteracties om te bepalen welk kanaal (e-mail, sms, pushbericht of webbericht) het meest geschikt is om de klant te informeren over piekuren in de stroomvoorziening. Andere modellen richten zich op autoverkopers, telecomproviders, gezondheidsbedrijven en banken. Kortom; de klanten van Oracle’s marketingsoftware. Goed om te weten is dat de nieuwe modellen alleen beschikbaar zijn voor gebruikers van Oracle’s Unity-software.

Sponsor van Max Verstappen

Oracle presenteert deze en veel andere nieuwe softwarefuncties op zijn jaarlijkse Oracle CloudWorld-evenement, dat na een paar coronajaren weer fysiek kan plaatsvinden in Las Vegas. Het softwarebedrijf pakt groots uit en vliegt naast klanten (waaronder telecomproviders, banken en autobedrijven) ook partners in. Zo racete de kersverse wereldkampioen Max Verstappen in een F1-simulator tegen bezoekers (hij won, niet verrassend) en sprak zijn directeur Christian Horner op het podium over de samenwerking met Oracle. Het F1-racingteam draagt sinds dit seizoen immers de naam Oracle Red Bull Racing.

Oracle helpt de racestal met softwareoplossingen om de raceprestaties te verbeteren en het uitbaten van een digitaal fanplatform. Bovendien staat het Oracle-logo prominent op de auto, kleding en andere uitingen van het team. Een vijfjarige titelsponsoring waar volgens diverse bronnen tussen de driehonderd en vijfhonderd miljoen euro mee gemoeid is. Oracle en de racestal doen er geen uitspraken over.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie