RTL houdt nog vast aan trackingcookies, Emerce zet ze uit

Nederlandse uitgevers reageren verschillend op het advies van de Autoriteit Persoonsgegevens om te stoppen met trackingcookies.

Nederlandse media-uitgevers reageren vooralsnog verschillend op het advies van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) om per direct te stoppen met het gebruik van trackingcookies voor reclamedoeleinden. Zo is Emerce inmiddels gestopt met het plaatsen van adtrackingcookies en heeft het ook Google AdEx (voorheen bekend als DoubleClick Ad Exchange) uitgezet. Dat meldt de website.

Het advies van de AP is vorige week bekendgemaakt en volgt na onderzoek van de Belgische privacytoezichthouder, die oordeelt dat het TCF-trackingsysteem van brancheorganisatie IAB Europe niet aan de AVG-privacywet voldoet. Het TCF-systeem wordt door veel Europese websites gebruikt en verzamelt informatie over de websitebezoeker. Die informatie wordt voor trackingdoeleinden gebruikt. 

RTL wacht op officiële reactie

RTL Nederland zegt tegen Emerce een officiële reactie van de AP af te wachten voordat het besluit om zijn beleid eventueel te wijzigen. Dat standpunt is opvallend, want de AP stuurde Adformatie op 8 februari desgevraagd al een officieel statement.

In die reactie staat onder meer: 'TCF voldoet in de huidige vorm niet aan de AVG. Websites die dit systeem gebruiken, overtreden de AVG. Bij een overtreding van de AVG kan de AP altijd handhaven.' Ook raadt de toezichthouder organisaties aan om per direct een alternatief voor een trackingsysteem in gebruik te nemen. 

Adformatie publiceerde vorige week een achtergrondartikel over de problemen met het IAB-systeem en wat websites nu kunnen doen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie