Premium

IAB-cookiesysteem is illegaal, zegt ook de Autoriteit Persoonsgegevens

Websites die het raamwerk van IAB gebruiken voor cookiepop-ups, kunnen daar volgens de Autoriteit Persoonsgegevens beter mee stoppen.

Ook de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) oordeelt dat de cookiepop-up van IAB Europe in strijd is met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De AP onderstreept hiermee het besluit van de Belgische privacytoezichthouder, die een paar dagen geleden aangaf dat de cookiepop-up de privacy van websitebezoekers schendt. Volgens de AP doen websites die de cookiepop-up gebruiken er goed aan hier direct mee te stoppen. Websites die dit niet doen, zijn in overtreding en riskeren een boete van de toezichthouder.

Advertentie
advertisement

AP is strenger dan Belgische toezichthouder

De AP meldt in een reactie 'altijd' te kunnen handhaven bij overtreding van de AVG. Of dat concreet gaat gebeuren bij websites die de cookiepop-up van IAB Europe blijven gebruiken, laat de toezichthouder in het midden. Brancheorganisatie VIA Nederland had de AP vorige week gevraagd hoe zij denkt over de handhaving. 

De toezichthouder benadrukt dus dat websites het beste direct kunnen stoppen met het cookieraamwerk in zijn huidige vorm. En dat statement is strenger dan de Belgische toezichthouder, die vorige week aangaf dat IAB Europa twee maanden de tijd krijgt om een actieplan aan te leveren. Dat plan moet uitleggen hoe de advertentiebrancheorganisatie zijn cookieraamwerk gaat aanpassen om aan de privacywet te voldoen. 

Brancheorganisatie is tegen een verbod

IAB Europe zegt tegen het FD geen verbod te lezen in het besluit van de Belgische privacytoezichthouder en het oordeel van de AP daarom te betwisten. Saskia Baneke, directeur van brancheorganisatie VIA Nederland, geeft desgevraagd aan nog niet inhoudelijk te kunnen reageren op het oordeel van de AP. 'Wij zijn het oordeel vanuit Brussel nog nauwkeurig aan het bestuderen en proberen in contact te komen met de AP om het gesprek aan te gaan en tot een duurzame oplossing te komen.'

Contextueel adverteren

De AP raadt websites die het cookieraamwerk van IAB Europa gebruiken aan om over te stappen op een alternatief systeem om websitebezoekers te volgen. Contextueel adverteren bijvoorbeeld, door bijvoorbeeld bij een video over klussen een advertentie van een bouwmarkt te tonen. Sommige partijen gebruiken dit advertentiesysteem al. De Ster doet dit nu twee jaar en is na verricht onderzoek erg tevreden over de effectiviteit. 'Het goede nieuws voor adverteerders: je hóeft dus niet mensen overal op het internet te volgen om geld te verdienen', concludeert de AP in een reactie. 

IAB Europe is echter van mening dat er geen soortgelijk en betrouwbaar alternatief bestaat voor zijn cookieraamwerk. De organisatie wil zijn systeem daarom binnen zes maanden aanpassen om aan de AVG te voldoen. De Belgische toezichthouder heeft IAB Europe al een administratieve boete van 250.000 euro opgelegd wegens schending van de privacywet.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie