Thuiswinkel.org: consument blijft meer online bestellen

Het aantal online aankopen in 2021 ligt hoger dan in 2020, de totale online bestedingen ook. iDeal blijft de populairste betaalmethode.

Nederlanders hebben in 2021 online 30,6 miljard euro uitgegeven; zestien procent meer dan in 2020. Het aantal online bestellingen lag met 373 miljoen zeker dertien procent hoger dan in 2020. Inmiddels is online goed voor 31 procent van de totale bestedingen, meldt brancheorganisatie Thuiswinkel.org in zijn Thuiswinkel Markt Monitor. Dit onderzoek is uitgevoerd door GfK, in samenwerking met onder meer Betaalvereniging Nederland en PostNL. 

Advertentie
advertisement

Coronapandemie

De stijging in het aantal online aankopen en de hogere bestedingen komen volgens Thuiswinkel.org mede door de coronapandemie. In het eerste en vierde kwartaal waren niet-essentiële winkels dicht, waardoor veel consumenten uitweken naar webwinkels. Volgens het onderzoek besteedde de consument in 2021 online 2180 euro; vijftien procent meer dan in 2020. 

De groei in het aantal bestellingen was in 2021 lager dan in 2020 (13 tegenover 26 procent). Thuiswinkel verwacht dat de groei dit jaar verder afvlakt naar pre-coronaniveau. 

Apple Pay groeit maar blijft marginaal

iDeal blijft veruit de meest populaire betaalmethode voor online. In 2021 werd zeventig procent van alle online transacties met iDeal betaald, één procent meer dan in 2020. Apple Pay kende vorig jaar een groei van 73 procent, maar blijft qua marktaandeel een marginale speler. Want waar de betaalmethode in 2020 slechts 0,2 procent van alle online transacties voor zijn rekening nam, was dat in 2021 zo'n 0,4 procent. 

Kopen bij Nederlandse webwinkels

Vorig jaar is negentig procent van de aankopen van Nederlanders gedaan bij Nederlandse websites, tegenover 88 procent het jaar ervoor. Nederlanders kochten minder bij buitenlandse websites (- vijf procent) maar gaven wel meer uit (+ veertien procent). Nederlanders winkelden minder bij Chinese en Engelse webwinkels.

Advertentie