Recordjaar voor Tikkie, we verrekenen vooral boodschappen en eten

Het WK voetbal leverde een flinke piek op voor ABN Amro's Tikkie in een jaar waarin zowel de omzet als het totaal aantal Tikkies groeide.

Terugbetaalapp Tikkie blijft aan populariteit winnen en eigen records verbreken. Nederlanders stuurden dit jaar meer Tikkies dan vorig jaar, betaalden gemiddeld een hoger bedrag en maakten gezamenlijk zo meer geld over dan ooit tevoren. Dat meldt ABN Amro, oprichter en eigenaar van Tikkie. 

Waarde van een Tikkie stijgt

Er zijn dit jaar meer dan 130 miljoen Tikkies verstuurd, goed voor een totaalbedrag van 5,5 miljard euro. Vorig jaar was dat 4,2 miljard euro, wat weer meer was dan in 2020. Tikkie bestaat nu zes jaar en heeft tot dusver ruim 16,8 miljard euro aan betalingen verwerkt. Acht miljoen mensen gebruiken Tikkie, dat gratis is en werkt met elke Nederlandse betaalrekening. 

Het gemiddelde bedrag dat we via een Tikkie betalen neemt ook nog steeds toe. De gemiddelde Tikkie had in 2022 een waarde van 41,84 euro; ruim drie euro meer dan in 2021. En betalen doen we nog steeds erg snel. Liefst 89 procent van de Tikkies is binnen één dag betaald. 63 Procent zelfs binnen een uur en hiervan weer 36 procent binnen vijf minuten.

WK-impact

De drukste dag voor Tikkie was dit jaar vrijdag 25 november. Op die dag kregen veel Nederlanders hun salaris én speelde (en won) het Nederlands voetbalelftal in Qatar tegen Ecuador. De impact van het WK is duidelijk zichtbaar, zegt ABN Amro. Er werden op de wedstrijddag bijna 530 duizend Tikkies betaald, fors meer dan de 350 duizend op een gemiddelde dag in 2022. Op dezelfde dag signaleerde de bank 'extra veel' Tikkie-omschrijvingen als 'voetbal', 'WK' en 'bier'.

Tikkie vooral voor boodschappen en eten

De WK-wedstrijd was een uitschieter voor Tikkie, dat - nog steeds - vooral gebruikt wordt om 'eten', 'lunch' en 'boodschappen' te verrekenen. Deze drie omschrijvingen zijn in 2022 het vaakst gebruikt. Het einde van de coronacrisis is echter ook zichtbaar in de populariteit van de feestelijke omschrijvingen. Zo zijn er dit jaar veel meer Tikkies voor 'munten', 'drankjes' en 'carnaval' gestuurd. Samenhangend met die trend debuteert 'oppassen' in de top tien van meest gebruikte Tikkie-omschrijvingen. Ook populair dit jaar waren omschrijvingen gerelateerd aan zomer- en wintervakanties. 

Miljoenen gedoneerd

Maar we gebruiken Tikkie niet alleen (meer) om collega's, vrienden, familie en partners terug te betalen. Zo is er dit jaar via Tikkie 4,2 miljoen euro gedoneerd aan Giro555, te danken aan een pop-up in de Tikkie-app. Alle gebruikers hebben die melding gezien. 

Onlangs lanceerde Tikkie ook de functie Groepie, om groepen onderlinge betalingen te laten verrekenen. Inmiddels gebruiken ruim 200 duizend consumenten Groepie. 

Inzetten op zakelijke groei

De Tikkie-app toont vrijwel dagelijks bovenin een pop-up van een adverteerder, regelmatig met een kortings- of cashback-actie voor een product. Die samenwerkingen leveren Tikkie inkomsten op, net als zakelijke gebruikers.

Bedrijven betalen namelijk om zakelijke Tikkies naar klanten te sturen. Ruim 25 duizend bedrijven maken inmiddels gebruik van Tikkie, zegt ABN Amro. Dat is een groei van 25 procent ten opzichte van vorig jaar. Om de groei verder aan te jagen, lanceerde de bank begin deze maand een speciale zakelijke Tikkie-app. Deze dienst - Tikkie Zakelijk - heeft onder meer BUX, Dekamarkt en DHL als klant.

Moreno Kensmil, hoofd marketing van Tikkie, zegt: 'We zijn positief over de ontwikkelingen van afgelopen jaar bij Tikkie. Zo zijn we trots op het mooie bedrag dat we hebben opgehaald voor Giro555 en op de vele vernieuwingen die we hebben doorgevoerd. Ook zijn we blij met waar we nu staan met Tikkie. We kijken ernaar uit om ook in 2023 impactvolle acties te lanceren en om onze gebruikers continu blij te maken met onze toepassingen.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie