Premium

Dit zijn de 100 beste marketeers van Nederland

Op 19 maart is de jaarlijkse ranglijst bekend gemaakt van de beste Nederlandse marketeers, aan de hand van de prestaties in 2014.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De ranking wordt gepubliceerd inTijdschrift voor Marketing 4 2015, die begin april verschijnt. Daarin staat per marketingprofessional ook een motivatie. Onderaan deze lijst wordt toegelicht wie de lijst hebben samengesteld, wat de criteria zijn en hoe de lijst tot stand is gekomen.

De Top 100

1.            Marketeer of the Year - Erik van Engelen, commercieel directeur Eneco
2             Marco Aarnink – managing director Drukwerkdeal.nl
3             Vincent van den Boogert – directeur Particulier ING Nederland
4             Matthijs Moeken – directeur marketing Jumbo
5             Pieter Zwart – entrepreneur en ceo Coolblue
6             Roel Welsing – marketingdirecteur Triodos
7             Ronald van der Mark – ceo Action
8             Bart van de Nieuwenhof – ceo La Place
9             Thecla Schaeffer – cmo G-Star
10           Coen Olde Olthof – senior vice president marketing & online KPN
11           Bart Kuppens – vice-president marketing Unilever Benelux
12           René Repko – cmo Rituals
13           Rosella Passier – manager marketing Efteling
14           Jos Van Haastrecht – director global brand, digital and communications DSM
15           Ludo Voorn – directeur marketing PostNL
16           Richard Zijlma – general manager Amsterdam Dance Event (ADE)
17           Marjolijn Meynen – hoofd communicatie & marketing Rijksmuseum
18           Daan Noordeloos – manager marketing & customer strategies Transavia
19           Bob Stehmann –cmo ASR
20           Robert Bohemen – cmo de Bijenkorf
21           Nico Rijkhoff – director brand & communications Ziggo
22           Edwin Rietkerk – head of marketing Robeco
23           Jeroen Hubert – countrymanager marketing Ikea
24           Leslie Hogeveen – head of (digital) marketing & e-commerce Knab
25           Noor Cloo – marketingdirecteur Ziggo
26           Jacqueline Smit – ceo 538 Group
27           Marco Kind – cco consumer T-Mobile Nederland
28           Erik-Jan Gelink – (voormalig) cco Sanoma
29           Robert Collignon – senior vice president brand & customer strategy Aegon     
30           Alexander Klopping & Marten Blankesteijn – Oprichters Blendle
31           Marieke Heesakkers – marketingmanager Berkvens Deursystemen
32           Jean-Paul Schaddé van Dooren - Marketingspecialist FloraHolland
33           Bram Westenbrink – marketingdirecteur Heineken
34           Tex Gunning – ceo TNT Express
35           Frits van Hout – cmo ASML
36           Adriaan Thierry  – executive vice president Ahold
37           Geert Mol  – global marketing solutions & client partner Facebook
38           Niek Jan van Damme  – lid raad van bestuur Deutsche Telekom
39           Aleks Fiege  – marketing director Unox Unilever
40           Frans Cornelis  – cmo Randstad Holding
41           Jitse Groen  – ceo Thuisbezorgd en Takeaway
42           Rob Heesen Hema  – executive director buying & merchandising Hema
43           Philip Lacor  – director enterprise business unit Vodafone Duitsland
44           Pim van der Feltz  – ceo Google Benelux.
45           Ard Bossema  – head shoppermarketing digital & e-commerce Grolsch
46           Martijn van der Zee  – marketingdirecteur Suitsupply
47           Derk Hendriksen  – general manager Ekocenter Coca-Cola Company
48           Frank Weijers  – Executive vice president & general manager Unilever Benelux
49           Leon Broer –  directeur marketing & NPD Peijnenburg
50           Jorieke de Vries  – marketingmanager Lidl
51           Harmen Treep  – commercieel directeur Axa Bike security
52           Tim Lammers  – marketingmanager Burgers Zoo
53           Henk Jan Beltman – cco (chief chocolate officer) Tony Chocolonely
54           Ronald Velten  – marketing director, global technology services Europe IBM
55           Paul Woltering  – global marketing director Akzo Nobel
56           Oscar Diele  – senior e-commerce professional TNT
57           Ronald van Zetten  – ceo Hema
58           Patrick Kuijsters  – director marketing & online SNS
59           Suzanne Ekel  – cmo Twitter
60           Olle Peters Business  – innovation manager Manutan
61           Boukje Bügel  – directeur retail & services NS Stations
62           Martine Husmann  – directeur Telfort
63           Richard Franken  – commercial director Trigion
64           Albert Jaap van Santbrink  – ceo Terre Des Hommes               
65           Koen Brakenhoff  – hoofd marketing Mauritshuis
66           Thomas van Schaik – global brand director adidas
67           Jacques Kuyf  – chief commercial officer Stage Entertainment (Van den Ende)
68           Michel Schaeffer – marketing director BOL.com
69           Dorkas Koenen – chief marketing officer Essent
70           Peter Zijlstra – Manager- marketing & brand communication Mercedes-Benz NL
71           Erland Galjaard – programmadirecteur RTL
72           Mark Appel – global marketing director cloud solutions Exact
73           Willem-Albert Bol – manager advertising bij Persgroep Advertising
74           Jeroen Coenen  – head of marketing Northern Europe Salesforce
75           Janine Bos – directeur marketing & communicatie Randstad Groep Nederland
76           Peer Swinkels ­ – bestuurslid NL Brouwers, marketingverantwoordelijke Bavaria
77           Frenkel Denie  – director dairy based beverage EMEA Friesland Campina
78           Frank Houben – director communications & corporate identity KLM
79           Hanneke Faber – chief commercial officer Ahold
80           Hans Böhm – Global Cider Director Heineken
81           René Jaspers – director marketing & business insights Mc Donald’s Nederland
82           Hans Blom – vice president producten, marketing en innovatie Ziggo/UPC
83           Marieke Visser – directeur marketing en nationale beurzen Amsterdam RAI
84           Alfred Levi – senior vice president marketing & media Ahold
85           Joris Aperghis – ceo WE Fashion
86           Maarten Vernooij – marketingdirecteur Philips Lighting Benelux
87           Ernesto Kerkhof  – marketingdirecteur  Arla Foods NL
88           Hans Ouwendijk – ceo Vlisco
89           Inge Metz – manager marketing & fundraising van Stichting ALS Nederland
90           Tim de Groot –  marketingdirecteur Miele
91           Hugo van der Spek  – marketingmanager Peerby
92           Annemarie Rosebeek  – directeur marketing & direct ABN Amro MeesPierson
93           Bente Bollmann – marketingmanager Lowlands, Pitch en Down The Rabbit Hole
94           Rob Peeters – managing director Desso
95           Margriet van Zijl – director marketing & innovation Auping
96           Luc Suykens  – marketing director Procter & Gamble
97           Matthijs van der Meer – marketeer Stichting CPNB
98           Johan den Bakker – marketingmanager Europe & Africa Shell
99           Felix Tenniglo – managing partner Inshared
100         Marga Mathijsen ­ –  vice president brand development foods North Asia Unilever
 

MotY
De Marketeer of the Year wordt gekozen door een jury, bestaande uit de beschikbare eerdere winnaars van de titel – dit jaar negen – aangevuld met de directeuren van de drie belangrijkste marketingbrancheverenigingen en de hoofdredacteur van dit tijdschrift.
Om te komen tot een nieuwe winnaar wordt aan alle individuele juryleden gevraagd in volgorde van belang maximaal tien marketeers te noemen, die in hun ogen het best hebben gescoord op de vooraf vastgestelde criteria. Deze eerste ronde leverde veertig kanshebbers op, waarvan de tien best scorende marketeers in eerste instantie zijn onderworpen aan desk research door de juryleden zelf.
De tien kanshebbers zijn vervolgens tijdens een jurybijeenkomst besproken, doorgelicht en toegelicht, waarna een stemronde bepaalde welke vijf ‘genomineerden’ op de shortlist zouden worden geplaatst. Kort daarop is aan deze genomineerden gevraagd of ze uitverkiezing op prijs zouden stellen en of ze aanvullend tien verdiepingsvragen wilden beantwoorden, op basis waarvan de jury tot een eindoordeel kon komen.
Ten slotte hebben de juryleden de opgebouwde casussen opnieuw beoordeeld en hun eindoordeel uitgebracht.
 

De top 100
De lijst met 100 Beste Marketeers van Nederland is samengesteld door de redactie van Tijdschrift voor Marketing in nauw overleg met de brancheverenigingen NIMA, MEC en PIM. Daarvoor geldt de ‘longlist’ van de jury van de Marketeer of the Year als eerste ‘bron van inspiratie’, want de criteria voor de MotY zijn dezelfde als die worden gehanteerd om in de top 100 te eindigen. Verder is een groep van ongeveer 15 specialisten en branchekenners gevraagd een rijtje ‘favorieten’ aan te leveren met motivatie en ranking op basis van sterren. Ook is gekeken naar de verrichtingen van marketeers die eerder in de top 100 stonden (de laatste editie verscheen in juni 2013). Belangrijke uitgangspunten zijn de marketingprestaties in 2014 en uiteraard de ‘zichtbaarheid’ van de marketeer: wie veelvuldig bereid is tekst en uitleg te geven, zijn of haar standpunten toelicht, aanwezig is in het debat of eenvoudigweg een opzienbarende prestatie leverde, valt op en maakt meer kans. Dat is – toegegeven – ook de beperking van deze lijst. De beste marketeers kunnen heel goed onder de radar opereren en daarom niet of te lager op de lijst komen dan hun prestaties rechtvaardigen. Tot besluit heeft de redactie daarom waar mogelijk de marketingprestaties van de organisaties zélf ook meegenomen bij de rangschikking.  

De criteria
Belangrijkste criteria voor de toekenning van de titel en opname in de top 100 Beste Marketeers van Nederland zijn:

- de marketeer zet op vernieuwende en succesvolle wijze oude én nieuwe marketinginstrumenten in
- heeft succes in de markt met deze innovatieve aanpak.
- is een marketeer waar we wat van kunnen leren
- is een goede ambassadeur voor het marketingvak
- is in functie marketeer of marketingverantwoordelijke

Dit laatste criterium sluit adviseurs, auteurs en onderzoekers uit. Voor deze groepen marketeers volgt in september ‘The Dutch MarketingForce 100’. De jury die de nieuwe Marketeer of the Year aanwees, bestond zoals voorgaande jaren uit de beschikbare winnaars van de voorgaande edities, dit jaar waren dat:

Suzanne Ekel, MotY 2001,
Robert de Groot, MotY 2003,
René Frijters, MotY 2004,
Hans Hagenaars, MotY 2006
Herwin van den Berg, MotY 2007,
René Repko, MotY 2008,
Jan Willem Sieburgh, MotY 2009,
Oscar Diele, MotY 2012 en
Roel Welsing, MotY 2013

Alsmede:

Hans Molenaar (voorzitter PIM), Joris van Zoelen (voorzitter MEC), Arjen Bijlsma (commercieel manager NIMA), Luuk Ros (hoofdredacteur Tijdschrift voor Marketing).

 

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie