Dutch Design Awards: winnaars sturen op maatschappelijke impact

'De jonge garde geeft een opvallend helder perspectief op een keur aan sociaal-maatschappelijke thema's', aldus de jury dit jaar.

REX van Ciruform wint 'product' awards

De winnaars van de Dutch Design Awards zijn donderdagavond uitgereikt. De algemene trend dit jaar is hoe het designveld het hoofd biedt aan maatschappelijke uitdagingen.

DDA bekroont jaarlijks de beste Nederlandse ontwerpers en hun meest indrukwekkende projecten en kijkt daarbij naar de impact van die verschillende disciplines, kijkrichtingen en oplossingen voor de samenleving.

Perspectief jonge garde

De jury stelt in zijn juryrapport dat het geen gemakkelijke tijd is om ontwerper te zijn. 'Er is veel om rekening mee te houden, maar dat staat het nemen van verantwoordelijkheid voor design als discipline niet in de weg en maakt de noodzaak voor samenwerkingen alleen maar groter. Ontwerpers en merken sturen zichtbaar op maatschappelijke impact en ontwerpen gelaagde ervaringen om dat te bereiken. In het bijzonder de jonge garde geeft dit jaar een opvallend helder perspectief op een keur aan urgente sociaal-maatschappelijke thema's.'

De uitreiking van de DDDA vond plaats tijdens Dutch Design Week, donderdagavond in Eindhoven. De presentatie was in handen van Yuki Kho. Het volledige juryrapport is hier te bekijken.

De winnaars

Bekijk hieronder alle winnaars op een rijtje. 

  • PRODUCT

REX (HET TWEEDE LEVEN VAN REX, DE EERSTE NEDERLANDSE STATIEGELDSTOEL) I STUDIO INEKE HANS X CIRCUFORM

  • HABITAT

DEPOT BOIJMANS VAN BEUNINGEN | MVRDV

  • COMMUNICATION

CAPS LOCK I Ruben Pater

  • FASHION

THE UTOPIA BALL X FASHION SHOW I YAMUNA FORZANI

  • DESIGN RESEARCH

IABR-DOWN TO EARTH: WATERSCHOOL M4H+ | STUDIO MAKKINK & BEY 

  • DATA & INTERACTION

BUYCLOUD I STUDIO NOA JANSMA

  • BEST COMMISSIONING

WTFFF!? SLACHTOFFERHULP X MORROW (+ HACK THE PLANET + Q42 + JONAS DEVACHT + JOEP LE BLANC)

  • YOUNG DESIGNER

CREAM ON CHROME (MARTINA HUYNH X JONAS ALTHAUS)

Partner Awards

Dutch Design Awards heeft dit jaar in samenwerking met zijn partners vier extra awards uitgereikt.

  • DDA x Keep an Eye Foundation

DDA werkt samen met Keep an Eye Foundation. Keep an Eye Foundation houdt de ogen open voor jonge, veelbelovende talenten. De samenwerking maakt het ook dit jaar mogelijk om de Young Designer financieel te ondersteunen. Winnaar Cream on Chrome (Martina Huynh & Jonas Althaus) ontving van Keep an Eye Foundation een Keep an Eye Young Designer Grant van 12.000,- euro, de genomineerden Irene Ha en Leo Maher ontvingen ieder 9.000,- euro. 

  • DDA x MINI

Voor de DDA x MINI Award koos MINI uit alle 24 genomineerden Buro Belén als winnaar: zij mogen een jaar lang in een speciale editie van de elektrische MINI rijden. 

  • DDA x EY

De DDA x EY Award bestaat uit een coachingstraject op basis van de diensten van EY, van het samen maken van een business plan tot financieel advies. Na de uitreiking stippelt EY samen met winnaar Martina Huynh & Jonas Althaus (Cream on Chrome), gekozen uit alle genomineerden, een traject op maat uit. 

  • DDA x Catawiki

Dit jaar wordt voor het eerst de DDA x Catawiki Award uitgereikt aan een van de 24 genomineerden. Naast een geldprijs en professionele fotoshoot wordt winnaar Buro Belén uitgebreid uitgelicht op Catawiki.nl.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie