Hoe effectief zijn we eigenlijk?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Onlangs was ik aanwezig op de EffieWorkshop "Een Effie winnen? Zo doe je dat!" In het inleidende praatje werd gemeld dat er dit jaar eindelijk weer een toenemende belangstelling voor de workshop was. De zaal zat vol en dat was een paar jaar niet voorgekomen. Ook het aantal inzendingen voor een Effie stagneerde, maar men verwacht dit jaar voor de een flinke stijging in het aantal inzendingen. Het toont aan dat het vertrouwen in eigen kunnen toeneemt, maar waar kwam de angst eigenlijk vandaan?

In het jaar 2006 waren er 37 inzendingen, één meer dan in 2005. Daarentegen was 2004 een jaar met veel inzendingen, maar liefst 56. Opvallend daarbij is dat in 2004 geen enkele Gouden Effie werd uitgereikt, in 2005 en 2006 was dat aantal respectievelijk vier en twee. Volgens Frans Blanchard (directeur , lid van EffieStuurgroep) lag de daling in het aantal inzendingen ook wel een beetje aan de organisatie, want zegt hij: "de jury was streng, maar daar komt verandering in." Met de nieuwe voorzitter Alexander Ribbink van TomTom en het aanstellen van nog drie nieuwe mensen in de jury, gaat de organisatie in. Blanchard: "Wanneer bureaus niet zeker waren van hun case, dan stuurden ze deze liever niet in. Bang om afgekraakt te worden en dan maar liever het harde oordeel vermijden."

Vanaf dit jaar moet de drempel om in te sturen lager worden. Stuur een case in en je krijgt sowieso een waardevolle terugkoppeling, een uitgebreide uitleg waar je echt wat van kan leren. Het is dan ook de bedoeling om de van de Effie organisatie een instituut te maken waar iedereen kan leren hoe belangrijk effectiviteit is voor een merk of campagne. Ook van goede cases kun je wat leren, niet alleen van de toppers.

Jan Knaap (, eveneens lid van EffieStuurgroep) zegt dat zowel adverteerders als bureaus bewust moeten zijn van de effectiviteit van een campagne. Zodra de briefing van een klant binnenkomt moet er al gekeken worden of een campagne Effie-waardig is. Daarbij wordt vooral het onderzoek naar cijfers onderschat en deze cijfers zijn van groot belang voor het meten van effectiviteit. Volgens de deelnemers aan de workshop is vooral gebrek aan tijd/prioriteit een groot probleem. Dit is simpel op te lossen, plan er van te voren tijd voor en maak het één van je steunpilaren binnen je eigen organisatie. Het is bijna een werkwijze.

We moeten met z'n allen beseffen dat effectiviteit het belangrijkste is voor een merk of campagne, vooral als je kijkt naar de discussie over weggegooid geld. Durf wat anders te doen dan anderen en leer van een case. Ook van je eigen inzending.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie