Borre Akkersdijk (ByBorre): 'Ik wil dat er geen troep meer wordt gemaakt'

De oprichter van stoffenmerk ByBorre wil de hele textielindustrie op haar kop zetten. 27 oktober, tijdens CreativeNL Live, vertelt hij hoe.

Borre Akkersdijk

Borre Akkersdijk van duurzaam stoffenmerk ByBorre wil de complete textielindustrie op haar kop zetten. Vrijdagavond 27 oktober is hij keynote spreker tijdens CreativeNL Live in de Effenaar in Eindhoven. Ook is dan de première van een korte film van regisseur Johan Kramer over Akkersdijk, in opdracht van CreativeNL. Spoiler alert: de film is te gek. Meer concreet wil Borre Akkersdijk (1985), oprichter en creative director van stoffenmerk ByBorre, de complete textielindustrie transparant en daarmee duurzaam maken.

We spraken de Young Designer winnaar bij de Dutch Design Awards in 2012 en winnaar in de categorie Product met Create (your own circular textile) van de Dutch Design Awards in 2021 – in de aanloop naar de speciale avond van CreativeNL (meld je hier aan) tijdens Dutch Design Week 2023.

‘Waar wij voor vechten, is dat er geen troep meer wordt gemaakt’, valt hij met de deur in huis. ‘We hebben de stekker na elf jaar uit ons modelabel gehaald, om volledig te kunnen focussen op het productieproces voor anderen en het digitaliseren en toegankelijk maken ervan. Nu wordt het tijd om te schalen. We hebben inmiddels ook bij iedereen aan tafel gezeten, in alle innovatielabs van grote afnemers en merken.’ Met een grote glimlach: ‘Now it’s time they put their money where their mouth is.’

NA: Wat heeft jou persoonlijk zo geraakt dat jij de complete textielindustrie op haar kop wil zetten? Wat was the lightbulb moment?
BA:

‘Dat besef (en zelfvertrouwen) is gegroeid, dat zoiets überhaupt mogelijk zou kunnen zijn. Het is nogal een grote gedachte hè. Na mijn afstuderen aan de Design Academy in Eindhoven wilde ik gewoon de beste, maar wel de eerlijke grondstoffen gebruiken. Zo is het begonnen.

Om een metafoor te gebruiken: als je een nieuwe waterkoker wil ontwerpen, haal je om te beginnen een oude uit elkaar om te zien hoe zoiets in elkaar zit. Als je er dan achter komt dat het veel robuuster kan… Mijn generatie en de generaties na mij zijn er ook niet op uit om financieel het onderste uit de kan te halen. Geld is toxic.’

Je bent keynote spreker op de meest sexy avond (vrijdagavond) van de week/DDW, waar ga je het publiek mee in vervoering brengen, zonder de clou/moraal te verklappen?

‘Textiel is voor mij altijd een metafoor geweest voor hoe ik naar de wereld kijk. Ik laat zien welke stappen ik daarin heb gemaakt en, vooral, wat ik los heb moeten laten.’

Past jouw stijl en aanpak bij ‘de’ Nederlandse ontwerpkracht, vind jezelf? Denk Rem Koolhaas, Boyan Slat en Iris van Herpen to name a few.

‘Ik hoop van wel. Het zijn alle drie systeembouwers, bij wie de vorm volgt uit de productietechniek. Dat is voor mij de basis van Nederlandse creativiteit: hoe groeit iets, en welk systeem zit daarachter, of zit daar wel een systeem achter?
Wat niet veel mensen weten, is dat ik met Iris in Wamel, vlakbij Tiel, in de kleuterklas heb gezeten.’

Wie zijn jouw eigen helden?

‘Ik heb het geluk gehad er een aantal van te hebben mogen ontmoeten. Zoals [de Japanse modeontwerper] Issey Miyake. Er is geen grotere op het gebied van textiel en techniek. Of Giorgio De Mitri van Nike, die bedacht dat de 60.000 toeschouwers in een stadion de kleding van voetballers en atleten ook zouden kunnen dragen - die heeft sportswear gedemocratiseerd. Maar ook Johan Kramer, die (mij) laat zien hoe je heel open, als een jonge jongen, naar de wereld kunt blijven kijken.’

Waar liggen geografisch gezien jouw grootste kansen? En waarom?

‘Ik heb succes gehad in Japan, en in Azië en Amerika liggen – op termijn – misschien grotere kansen. Maar ik focus vanuit duurzame groei en het creëren van een community nu op Nederland, de Nordics en Italië. Dat is natuurlijker.’

Is systeeminnovatie niet dé weg voor echt grote veranderingen? Advocaat van de duivel: is dat niet te groot voor idealistische ondernemers zoals jij?

‘Ja, eens. En nee, niet eens. Verandering begint juist bij inspiratie en idealisme. Natuurlijk is de [problematiek in de] textielindustrie supergroot en is het belangrijk dat iedereen uiteindelijk meegaat, maar het begint altijd ergens. Vervolgens is het de vraag hoeveel draagkracht je als persoon hebt en hoe je dat inzet. Maar tegenwoordig denk ik dat niks meer te groot is. Behalve misschien het oplossen van sommige conflicten die al decennia of nog langer woekeren.’

Hoe denk je nog meer te kunnen doen dan je al doet voor een duurzamere wereld?

‘Ik denk oprecht dat we nog maar net begonnen zijn. We hebben bewezen dat we echt meedoen, dat we de kwaliteit en het doorzettingsvermogen hebben om dingen te maken die impact hebben en de textielindustrie daadwerkelijk veranderen – door duurzame materialen te maken en het productieproces te digitaliseren en daardoor transparanter en toegankelijk te maken voor iedereen.
Nu is dat op een schaal dat het gezien wordt en geaccepteerd wordt, vervolgens moet het de standaard worden. De afgelopen tien aar stond in het teken van inspireren, nu moeten en kunnen we laten zien dat het écht kan en moeten we iedereen daarin meenemen.’

Johan Kramer
Johan Kramer

De korte film Borre’s Vision

Johan Kramer volgde Borre Akkersdijk de afgelopen maanden en maakt de korte film Borre’s Vision die in Eindhoven in première zal gaan.

Na: Jij kent Borre al langer en hebt nu ook deze film met ‘m gemaakt voor CreativeNL – wat maakt hem zo bijzonder?
BA:

‘We kennen elkaar sinds ik lang geleden gastlessen over conceptueel denken gaf op de Design Academy in Eindhoven. Hij had toen al de meeste energie in zijn klas. Borre kan mensen goed enthousiasmeren en meekrijgen in een nieuw verhaal. Wat hem en zijn bedrijf bijzonder maken, is dat ze een conservatieve bedrijfstak compleet proberen te innoveren en [dat ze] aantonen dat je met inspiratie, enthousiasme en speelse naïviteit heel ver kan komen.’

Jij hebt zelf een eigen reclamebureau gehad (KesselsKramer dat internationaal furore maakte met tegendraadse, maar zeer rake campagnes, red.). Wat raad jij Borre aan om zijn verhaal te doen versnellen? Communicatie is vaak een sleutel voor verandering.

‘Eigenlijk is Borre’s verhaal zo logisch. Het is gek dat de textiel- en modewereld nog steeds verre van transparant zijn. Het enige dat je kan doen is steeds weer vernieuwende vormen vinden om hetzelfde verhaal in een andere vorm te vertellen. Van nieuwe collecties tot PR. Van mascotte tot aan een korte film met CreativeNL. Al die communicatie-momenten zijn kansen om weer een nieuwe groep mensen te bereiken, maar dat kan alleen met werkelijk originele en oprechte content.’

Johan Kramer zal een reeks korte films over de Creative Thought Leaders van CreativeNL maken, met als titel: Celebrating Dutch Creativity.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie