Weekbladpers zet J/M en Opzij te koop

WPG Uitgevers (Weekbladpers Groep) stopt met de tijdschriften J/M Ouders en Opzij. Beide titels worden te koop gezet. Voor Opzij zou al interesse zijn van 'een aantal partijen'.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat maakte de uitgever zojuist bekend. Vorige week meldde Adformatie al dat er zouden worden geschrapt. Dat WPG Uitgevers met Opzij en J/M zou willen stoppen, werd al in oktober gemeld door diverse bronnen. De uitgever gaf toen aan met een strategische heroriëntatie bezig te zijn.

Binnen het tijdschriftenportfolio wil WPG zich richten op titels &;met een sterke positie in een goed gedefinieerde doelgroep, die zich lenen voor het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen en die de potentie hebben te transformeren naar bredere consumentenmerken&;. J/M Ouders en Opzij passen niet binnen de aangescherpte strategie. &;Hoewel de thema’s emancipatie en opvoedkunde zeker niet van de maatschappelijke agenda zijn verdwenen, leveren zij, mede gezien de huidige marktomstandigheden, op dit moment binnen WPG niet het noodzakelijke rendement&;, zegt directeur Koen Clement in een persverklaring. WPG onderzoekt voor beide titels de mogelijkheden voor doorstart bij een nieuwe uitgever.

Het tijdschrift Hoe overleef ik zal per 1 januari 2014 verhuist van Weekbladpers Media naar uitgeverij Querido, die ook de overige licentierechten op het merk ‘Hoe overleef ik’ beheert.

Circa 100 Fte weg
De reorganisatie betekent volgens WPG dat &;circa 100 Fte&; in de periode van 1 januari 2014 tot en met 31 december 2014 weg zal moeten, verdeeld over alle uitgeverijen en het hoofdkantoor. In de praktijk zou het gaan om 123 banen. &;Maatregelen richten zich op rendementsverbeteringen binnen bestaande activiteiten en stopzetten van verlieslatende activiteiten zonder toekomstpotentieel enerzijds en het creëren van ruimte voor nieuwe investeringen anderzijds.&;

WPG heeft zoals de hele uitgeefbranche last van onder meer lagere verkopen, dalende oplagen en krimpende advertentie-inkomsten.

Innovatie en nieuwe businessmodellen
Clement: &;WPG Uitgevers richt zich met haar uitgaven op alle Nederlanders en Vlamingen die op zoek zijn naar kwalitatief hoogstaande uitgaven die kennis, schoonheid, ontspanning en inzicht verschaffen en die bereid zijn daarvoor een schappelijke prijs te betalen. Deze ambitie wisten wij de afgelopen decennia waar te maken, en vandaag staan we voor de uitdaging en opdracht om dat ook in de toekomst te kunnen blijven doen. We zien ons geplaatst voor de transitie van een traditioneel uitgeverijconcern naar een efficiënt en waar mogelijk flexibel mediahuis dat kan inspelen op de ontwikkelingen in de markt. We moeten nu kosten besparen om ruimte te kunnen blijven maken voor innovatie en nieuwe businessmodellen.&;

Alle medewerkers zijn vandaag op de hoogte gesteld van de voorgenomen maatregelen, die voortvloeien uit de eerder aangekondigde strategische heroriëntatie.

Gezamenlijke huisvesting
De boekenuitgeverijen Singel Uitgevers en De Arbeiderspers|A.W. Bruna, de tijdschriftenuitgeverij Weekbladpers Media (inclusief Happinez), het WPG Service Centrum en het hoofdkantoor onderzoeken de mogelijkheid om medio 2014 te verhuizen naar één (nog te selecteren) centraal gelegen locatie in Amsterdam. &;Door deze gezamenlijke huisvesting verwachten deze uitgeverijen, naast kostentechnische voordelen, strategische samenwerking tussen de diverse bedrijfsonderdelen tot stand te brengen, een grotere slagvaardigheid en synergie te creëren en de potentie te bieden om vanuit gezamenlijke kracht de markt te bedienen.&;

Doorstart Opzij
Saskia Noorman Den Uyl, voorzitter Stichtingsbestuur Opzij, en Daphne van Paassen, waarnemend hoofdredacteur, dat maandblad Opzij een doorstart gaat maken. &;Hoewel de Weekbladpers Groep de uitgeefrechten per april 2014 teruggeeft aan Stichting Opzij, zijn redactie en Stichting al enige tijd in gesprek met een aantal partijen die serieus interesse hebben in voortzetting van de titel.&;

In datzelfde bericht spreken de Opzij-vertegenwoordigers van een maandelijkse oplage van ruim 67.000 exemplaren. Dat getal klopt niet. In het tweede kwartaal van 2013 daalde de totaal betaalde oplage van de titel volgens Hoi van 44.016 naar 43.898.
De oplage van J/M ging in Q2 2013 van 38.555 naar 31.609.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie