Wereld Voetbal Ambush Marketing

Nu Real de Champions League heeft gewonnen kan het WK 2014 echt los. En de marketing eromheen. Wat mag en wat niet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Consolidated ICC Code of Advertising and Marketing Communication Practice bevat een set van ethische regels voor het vakgebied van reclame en marketing communicatie. In artikel B4 van deze Consolidated ICC Code is vastgelegd dat: ‘No party should seek to give the impression that it is a sponsor of any event or of media coverage of an event, whether sponsored or not, if it is not in fact an official sponsor of the property or of media coverage.’

Daarmee lijkt de nodige ruimte te worden gelaten voor allerlei vormen van ambush marketing en inhaak acties rondom het komend WK Voetbal.

En die zie je dan ook in grote aantallen verschijnen. De oranje actieteller staat intussen al op 50. Daarbij ontbreken onze nationale grootgrutter AH met oranje Hup Holland Hamsters en Heerlijk Helder Heineken met de oranjekoorts niet.

Maar toch wordt soms een grens overschreden. Denk aan de ambush acties van Bavaria in de stadions tijdens de WK’s in 2006 en 2010. In 2006 met de oranje Lederhosen en in 2010 met de Dutchy Dress, die Supertrash voor Bavaria bedacht. Deze laatste actie eindigde zelfs met de arrestatie van de modellen.

Dit jaar bracht Supertrash zelf het oranje Superteam 14 jurkje op de markt. Bavaria liet een omkeerbare jurk ontwikkelen, die na kritiek ook de vollere vrouw nauw om het lijf sluit. En de Hema kwam met de oranje onesie en zette de portretten van de dochters van Willy in, zodat er met dank aan de RVD en de pers geen advertentie meer nodig was om het volk hiervan kond te doen.

Of er straks ook echt modellen of fans de stadions uitgedost in de verschillende ontwerpen in willen en ook in komen, is echter de vraag. Want natuurlijk is en blijft het bijzonder dat de organisatie fans kan tegenhouden puur op basis van kleding die men draagt. Maar ja, feitelijk is er sprake van een vorm van uitzonderingstoestand, waarin de FIFA bepaalt wat wel en niet mag. Zo mag er tot in een omtrek van 2 kilometer rond de stadions op wedstrijddagen zelfs niets meer worden geadverteerd of te koop worden aangeboden zonder de voorafgaande toestemming van de FIFA.

Alhoewel dus veel mogelijk lijkt, is de werkelijkheid anders.

Ter voorkoming van juridische claims moet je er daarom absoluut voor waken om iets te doen met het officiële embleem, logo, slogan en mascotte van het toernooi. Evenmin moet je merknamen als FIFA of Mundial 2014 of Copa 2014 gebruiken in je uitingen.

Vergeet daarnaast zeker ook het gebruik van de beelden en namen van de stadions waarin wordt gespeeld en al helemaal van de spelers en trainers. Dat laatste levert trouwens ook zonder een WK al een inbreuk op portretrecht op.

Eigenlijk moet je alles vermijden waarmee de suggestie wordt gedaan dat je officieel sponsor bent. Precies zoals is vastgelegd in de ICC Code. Een prachtige uitdaging voor creatieve geesten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie