Premium

In creatieve en taalberoepen gebruikt 40 procent AI, vooral voor teksten

Van Nederlanders met een baan zegt 14 procent regelmatig of vaak AI te gebruiken voor werk. 68 procent heeft dat nooit gedaan.

Foto: shutterstock

AI wordt door creatieven en ict’er het meest ingezet voor hun werk. Zo’n 40 procent van de mensen met een creatief of taalkundig beroep zet kunstmatige intelligentie in. Ict’ers zitten daar net een procentje boven.

De meeste mensen zetten AI tijdens hun werk in als teksthulp. Ze laten teksten schrijven door AI (59 procent), of laten teksten verbeteren (41 procent) of gebruiken het om teksten te laten samenvatten en toegankelijker te maken (28 procent). Ook wordt AI gebruikt als een ‘betere zoekmachine’.  

Dit staat in de eerste publiekspeiling naar AI in Nederland, van de hand van Maurice de Hond en Vincent Everts, die samen AI-adviesbedrijfje Viewture.ai zijn begonnen. Voor de peiling werden in juni bijna 6.800 Nederlanders over AI bevraagd over AI. De meerderheid van hen (4.500 personen) heeft een baan.

AI in het werk, schema
Schema uit onderzoek uitgevoerd door Peil.nl en Viewture.ai

40 procent van de geënquêteerden heeft naar eigen zeggen met AI gestoeid; een kwart heeft geprobeerd wat je kunt doen met ChatGPT of een gelijksoortig programma.

Van de Nederlanders met een baan zegt 14 procent  regelmatig of vaak AI te gebruiken voor het werk. 68 procent van die groep heeft dat het nooit voor het werk ingezet.

Regulering nodig

22 procent van de mannen geeft aan AI intensief te gebruiken. Bij de vrouwen is dat 7 procent. Naar leeftijd zien we grote verschillen. Bij de groep tussen de 18 en 24 jaar gebruikt 52 procent AI intensief. Bij de groep tussen de 55 en 64 jaar is dat 7 procent.

Dat is een groot verschil met de VS, merkt Viewture op, waar jong en oud nieuwsgierig zijn. Ook is de gemiddelde Amerikaan veel optimistischer over AI-toepassing en minder bevreesd voor negatieve gevolgen.

In Nederland vindt 87 procent regulering nodig, van degenen die AI het meest gebruiken ook bijna 80 procent.  Van de ict’ers denkt een kwart de baan te kunnen verliezen door AI, van de creatieven 15 procent.

Vooral Volt-stemmers

De AI-hype of - revolutie trekt vooral kiezers van Volt (38 procent) en D66 (24 procent) en ook 10 procent van BBB-stemmers. Drie keer zoveel van de mannen (22 procent) als van de vrouwen (7 procent) knutselen regelmatig of vaak met AI.

Vincent Everts laakt het pessimisme in Nederland en Europa, maar verkiest Europa boven Amerika wat betreft de kracht van de Brussel die al een AI Act in de stijgers heeft staan: ‘In Amerika is de macht van de techlobby tegenover de federale overheid te groot.’

Zie hier hele rapportje.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie