Premium

Amsterdam pakt de primeur met Europa’s eerste fysieke metaversefestival

MET AMS vindt deze week plaats in Amsterdam en trekt vijftienhonderd bezoekers uit allerlei landen. De medeoprichter blikt vooruit.

Afbeelding: MET AMS

Deze week vindt in Amsterdam MET AMS plaats, het eerste fysieke festival over de metaverse. Zie het evenement als een combinatie tussen een conferentie met de nodige diepgang en een festival met moderne kunst, legt medeoprichter Peter Meere uit in gesprek met Adformatie.

Grote techbedrijven als Meta (voorheen Facebook), Microsoft, Epic Games en Nike investeren miljarden in de ontwikkeling van een metaverse. Zij zien één digitale, interactieve wereld voor zich waarin de gebruiker contact legt met collega’s, vrienden en merken. Bijvoorbeeld door met een Virtual Reality-bril op te vergaderen, een virtueel biertje te drinken in de Heineken-bar of door gekochte NFT’s te tonen.

Lees ook: Wat zijn Non Fungible Tokens (NFT’s)?

Festival rondom digitale kunst

Met AMS wil inspelen op deze ontwikkelingen, vertelt Meere. Hij is cco van reclamebureau The Brand Father en samen met ceo Rik Woldring oprichter van Met AMS. ‘We vonden eigenlijk dat Nederland een kunstfestival mistte’, blikt Meere terug op het ontstaan van Met AMS. De bestaande kunstfestivals vonden de twee kunstliefhebbers nogal traditioneel. In 2020 wilden ze een vernieuwend festival organiseren met modernere kunst en meer activiteiten verspreid door Amsterdam, ook om meer binding met de stad te krijgen. De coronapandemie gooide echter roet in het eten.

In november vorig jaar begon het idee weer op te borrelen. ‘Facebook had net de naam veranderd in Meta, er was veel nieuws rondom NFT’s en tijdens onze brainstorm klikte het opeens: we wilden een festival rondom digitale kunst organiseren.’

Culturele waarde van metaverse uitleggen

De twee reclamemakers sloegen de handen ineen met Ed Howard, NFT- en Web3-consultant. Meere legt uit: ‘We krijgen heel veel vragen vanuit merken maar ook vanuit vrienden over wat de metaverse nou is, want het is natuurlijk een ontzettend vaag containerbegrip. Toen dachten we: volgens mij moeten wij een platform bieden om de culture waarde van de metaverse uit te leggen. Wat de technologie gaat betekenen voor sport, muziek, de gezondheidszorg, etcetera. Door die angle te nemen, maak je het interessanter voor een breder publiek en veel tastbaarder.’

Met AMS start dinsdagavond met een diner (bedoeld voor legendary tickethouders, sprekers en sponsoren) en een openingsfeest voor alle geïnteresseerden. De conferentie zelf vindt op woensdag en donderdag plaats in de Gashouder Amsterdam. Op vrijdag is er een afsluitingsfeest in Zaandam, dat Met AMS organiseert in samenwerking met de technologieconferentie The Next Web Conference.

Zeker 1500 bezoekers verwacht

De organisatie van Met AMS hoopte vooraf op duizend bezoekers. Dat worden er meer dan vijftienhonderd, vertelt Meere desgevraagd. Ongeveer de helft komt uit Nederland, met name de regio Amsterdam. De andere helft is buitenlands, veelal uit Europese techsteden als London, Hamburg, Berlijn en Lissabon. De ticketprijzen liepen uiteen van vijftig euro voor studenten, bijna driehonderd euro voor een reguliere entree en negenhonderd euro voor een legendary ticket met toegang tot extra bijeenkomsten.

Meere: ‘Het festival moet een inspirerende en educatieve plek zijn voor mensen om meer te weten te komen over deze wereld.’ De uiteenlopende prijzen roepen echter de vraag op welke doelgroep Met AMS wil bereiken. De gemiddelde consument die erachter wil komen wat NFT’s zijn of juist digitale kunstenaars en techexperts die hun kennis willen vergroten? ‘Goede vraag’, reageert Meere. ‘Daar hebben we het natuurlijk heel erg veel over gehad en de insteek is dat het festival voor iedereen is. Ik wil ook mijn moeder uitnodigen die erover in de krant heeft gelezen en er niets van snapt, maar wel er interesse in heeft.’

Sprekers van bekende merken

‘We hebben veel te weinig tijd genomen om dit te organiseren’, vertelt Meere. ‘Op Kerstavond hebben we naar buiten gebracht dat wij het eerste fysieke metaverse-festival van Europa gaan organiseren. We hadden toen een idee, maar meer niet. We hebben daarna de locatie geregeld en het geluk gehad dat we al redelijk verbonden waren met partijen en sprekers die actief zijn in deze industrie. We zijn in januari begonnen met sprekers benaderen.’

De sprekerslijst van Met AMS telt enkele tientallen namen uit binnen- en buitenland, van zelfstandig digitale artiesten en influencers tot hoge medewerkers van Magnum, Volkswagen, GoSpooky en Capitola.Social. Ook vertegenwoordigers van verschillende metaverseplatforms delen hun ervaringen op het festival. ‘Het hele topic is nieuw en hot, mensen willen er graag over spreken’, verklaart Meere de grote interesse.

Interactief festival in de stad

Het festival is interactief, met onder meer kunstwerken en activiteiten. Meere geeft een voorbeeld waar hij trots op is. ‘Met Magnum gaan we een grote installatie neerzetten om de customer journey van de toekomst te laten zien. Je komt met een Virtual Reality-bril op binnen in de installatie, dat net een groot ijsje is. De installatie is een virtuele Magnum-winkel. Je bestelt een ijsje, dat letterlijk binnen één minuut bezorgd wordt door een Deliveroo-bezorger. Juist om te laten zien dat de technologie van de metaverse onwijs veel invloed gaat hebben op de traditionele industrie en om die twee werelden met elkaar in contact te brengen.’

‘Hoewel lastig in het eerste jaar, moet Met AMS echt een ding van de stad gaan worden. Met als doel dat er steeds meer side events georganiseerd gaan worden. We hebben samenwerkingen met bijvoorbeeld het NXT Museum, Foam, Moco en Fabrique des Lumières. Plekken met relevantie proberen we erbij te betrekken zodat je bij wijze van spreken ook daarheen kunt gaan als je geen ticket voor de conferentie kon of wilde kopen.’ 

Toekomstplannen

Meere en Woldring hebben de ambitie om Met AMS neer te zetten als een merk, een festival dat in de toekomst terugkeert. ‘Misschien jaarlijks, of bijvoorbeeld als een Met Parijs of een Met London’, zegt Meere. Zijn de twee reclamemakers van plan om Met AMS uit te bouwen naast hun hun werk voor The Brand Father? ‘Het was voor nu te combineren omdat we naïef en enthousiast waren, maar daar moeten we heel goed over nadenken. Een evenement op deze schaal organiseren is gewoon een jaar werk.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie