AR is nog magischer met spreuken van Harry Potter

Alles Augmented #75 Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality.

1. Facebook boost zijn AR activiteiten met Space Jam en Harry Potter

Facebook Reality Labs is een samenwerking aangegaan met AT&T om hun 5G netwerk te promoten: samen lanceren ze nu grote AR-experiences. Het eerste wapenfeit is de AR-toepassing voor de nieuwe film Space Jam: A New Legacy. Met verschillende AR-experiences op zowel Instagram, Facebook als het web komen de Loony Tunes zoals Daffy Duck, Lola Bunny en Tweety tot leven. Je kan ze op Instagram plaatsen in de wereld om je je heen en leuke filmpjes maken en via de WebAR-experience kan je zelfs met ze op de foto. 

AR is vaak al magie en Facebook doet daar een schepje bovenop met zijn nieuwe Harry Potter Camera Effects. Ik schreef al eerder over Facebook’s nieuwe AR video call-features waarbij je met meerdere mensen in een groepscall de AR experience kan syncen. Nu heeft de tech-gigant Harry Potter and the Cursed Child Curtain Call ontwikkeld voor hun video call device Portal waarmee iedereen een personage uit de nieuwe Harry Potter Broadway show wordt. Ook kunnen gebruikers een 'spel' spelen waarbij de background mee verandert. De combinatie van de virtuele props met een veranderende setting werkt erg betoverend.

Bij Playar hebbenen we dit laatst ook voor het ijsjesmerk Nuii gedaan. Maar dat AR met videobellen een ding is laat ook Google zien die AR aan Meet heeft toegevoegd evenals Snapchat waarvan de Lenses kort zijn te gebruiken op Viber.

Probeer zelf twee Harry Potter Effects op Instagram.

Advertentie
advertisement
harry potter portal

2. Festivals en merken zoals Doritos en Absolut zijn een perfecte AR combinatie

Wodkamerk Absolut heeft een speciale Tomorrowland-editie gelanceerd waarmee de etiketten van de flessen in zowel België als Nederland gescand kunnen worden om een AR-experience te unlocken. Via een AR-portal komt de gebruiker op de mainstage van het festival terecht. Vanzelfsprekend kun je ook nog even naar de bar om een cocktail te bestellen. Tof gedaan!

Doritos heeft samen met het Strawberries and Creem Festival in een aantal Engelse steden een Out of Home AR-campagne opgezet. Met de Make Your Play-campagne --na de lockdown zetten we het volledige leven weer aan-- kon je posters scannen en dan werd er een Doritos-chip als grote play button tot leven gebracht. Die chip veranderde vervolgens in een portal waarmee je voor heel even op het festival zelf stond en waar je je in kon schrijven om kaartjes te winnen.

Doritos is sowieso zeer actief met AR zoals deze treasure hunt waarmee ze 11 miljoen Filipijnen wisten te bereiken.

doritos

3. Virtual try ons in AR om echte producten te kopen of om gewoon toffe content te maken

Camera IQ biedt een platform waarmee iedereen heel makkelijk zelf AR-experiences kan ontwikkelen. Het bedrijf heeft nu de Virtual Try-on Composer gelanceerd, waarmee men zonder een regel code make-up AR-experiences kan opzetten en publiceren op Snapchat, Facebook en Instagram, TikTok en Twitch. Binnenkort wordt dit ook aangeboden op Zoom en Google Meet. Camera IQ heeft ook verschillende bekende make-up artists waaronder David Lopez ingeschakeld om de AR-templates zo realistisch mogelijk te laten zijn. 

DressX gooit het over een heel andere boeg, daar dient de virtual try on niet om iets te kopen, maar om mooie foto's of video's te delen. Voor Covid hadden zij een fysieke locatie waar mensen in dure fashionmerken foto’s en video’s konden opnemen. Nu is er een app waar de Snapchat-camera in geïntegreerd zit zodat mensen alle mode kunnen uitproberen met behulp van body tracking om ook direct foto’s en video’s te kunnen maken.

Wil je zelf een op maat gemaakt virtual fashion-item dan kan een foto aangeschaft worden om het mode-artikel volledig te 'tailoren' naar jouw wensen. Zo koop je nooit het product zelf maar een op maat gemaakte foto. Interessante ontwikkeling.

DressX - digital fashion and digital clothing - store of the future

4. Body- en hand tracking geeft een AR-experience echt iets extra’s

Het heeft iets magisch als de camera je lichaam en bewegingen herkent zodat je daarmee kan engagen. Dit branded effect op TikTok voor K-Freeze --een frozen drankje van Coca-Cola-- maakt daar tof gebruik van. Die bevriest letterlijk jouw beweging. De gebruiker krijgt allerlei gestures die nagedaan moeten worden waarna het beeld even stil blijft staan.

De challenge heeft in totaal zo’n 331 miljoen views gegenereerd. Verder werkt ook de Snapchat Lens voor de online show Our Health heel goed. De applicatie scant het lichaam en vertelt daar vervolgens van alles over. De toepassing laat het skelet en organen van de gebruiker zien. Een mooie manier om daarover te onderwijzen.

our health

5. Realtime content geeft AR nog meer relevantie 

De Major League Base heeft samen met T-Mobile de app Home Run Derby experience ontwikkeld. Met deze app kunnen kan de derby in AR herbeleeft worden in aanloop naar de 2021-editie. Je tovert een stadion voor je neus en ziet in de vorm van geanimeerde data de hele wedstrijd opnieuw gespeeld worden: Bekijk de video. Mooie vorm om zo een sportwedstrijd in beeld te brengen.

Het zou nog toffer zijn als dit straks ook met de live data van de 2021-editie gedaan kan worden. AR werkt om dat het gebruik maakt van context, vaak van de locatie terwijl het realtime moment dit nog kan versterken. Real-time data brengt AR nog meer tot leven.

Snapchat maakt deze realtime content bijvoorbeeld mogelijk met een nieuwe feature in Lens Studio. Zo zag ik onlangs dit voorbeeld van Capitola waar data de virtuele kleding stijlde op basis van het weer. Leuk concept. Meer realtime AR-experiences!

home run derby

Lees meer en schrijf je in

Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie