Premium

Bedrijvengroep Azerion neemt mobiele divisie Spil Games over

Daarnaast neemt het een strategisch minderheidsbelang in de webportal activiteiten van Spil Games.

De bedrijven gaan technologie en kennis delen om de betrokkenheid van spelers en de impact van adverteerders in de consoliderende games markt te maximaliseren. De acquisitie maakt Azerion naar eigen zeggen het grootste casual gamingbedrijf van Nederland en een van de grootste ter wereld.

Het porfolio van Azerion omvat games als HabboHotel, Governor, Poker, Stratego en Spele.nl. Samen zijn deze goed voor meer dan 125 miljoen per maand. Daar komen nu de mobiele games van Spil bij, waaronder Operate Now: Hospital (45 miljoen downloads) en de Troll Face Quest franchise (144 miljoen).

Spil Games zal zich na het afstoten van de mobiele divisie concentreren op het creëren van nieuwe mogelijkheden voor hun webgame portals.

Advertentie
advertisement

reclametechnologie en content

Azerion is een jonge, snel groeiende bedrijvengroep die is ontstaan vanuit Improve Digital, een van oorsprong Nederlandse advertentietechnologiebedrijf dat onderdeel uitmaakte van het Zwitserse Swisscom. Sebastiaan Moesman (foto), ceo van Improve Digital, had een strategisch plan ontwikkeld dat is gericht op het combineren van reclametechnologie en content.

Zijn voortel kreeg een positief onthaal bij de Raad van Bestuur van Swisscom en dit resulteerde in februari 2018 in de samenvoeging van Improve Digital met Orange Games, een Nederlandse speler op het gebied van casual games. Daarnaast bestaat de bedrijvengroep uit tech-bedrijven als Widespace, Sellbranch, Semilo, Adpulse en Adux.

De overname van de mobiele divisie van Spil Games betekent een versterking van het aanbod op het gebied van content. ‘De games van hoge kwaliteit die van Spil komen versterken ons mobiele aanbod voor onze adverteerder en uitgever klanten aanzienlijk,’ verklaart Sebastiaan Moesman, die board member is bij Azerion. ‘We krijgen veel betrokken spelers vanuit de hele wereld, plus mobiele technologie die aanvullend is op ons andere aanbod.’

Schaalvergroting

Volgens Azerions CEO's en oprichters Atilla Aytekin en Umut Akpinar zijn de overname en samenwerking belangrijkste stappen op weg naar het bouwen van 'een ecosysteem met content, technologie en bereik voor adverteerders, uitgevers en consumenten.'

Spil Games CEO Timm Geyer benadrukt het belang van schaalvergroting. ‘Gaming is een gigantische wereldwijde markt met een enorm potentieel. Maar om hierin mee te kunnen doen heb je aanzienlijke middelen nodig. Samen met Azerion zijn we een partij waar rekening mee gehouden moet worden.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie