Bezos’ dodelijke doos van Pandora

We betreden het tijdperk van predictive marketing. En dat is slecht, heel slecht nieuws voor commoditized producten en merken.

Mijn lieve opa en oma uit 1900 maakten het allemaal mee: de opkomst van vliegtuig, lopende band, radio, televisie, computer, DNA, mobiele telefoon en internet. Maar de digitale revolutie met social media, data en voice bleef ze gelukkig bespaard. Dat blijkt immers geen pretje. Waar vorige eeuw de hele wereld nog profiteerde van innovaties, gaat er tegenwoordig precies een handvol bedrijven met de winst vandoor. The Techno Big Five domineert het wereldtoneel en verdeelt de poet onderling. Een ongekende en groeiende machtsconcentratie waar mededingingsautoriteiten totaal geen raad mee weten.

Advertentie
advertisement

Bassie Bezos

Tot grote schrik van batterijenbaas Duracell werd Amazon vanuit het niets marktleider in de US. We kennen allemaal de situatie waarin je luid tierend op zoek gaat naar verse batterijen. Hele volksstammen met een Alexa in huis hebben zo waarschijnlijk per ongeluk hele stapels Amazon batterijen besteld. En dan hebben ze nog geluk, hardop schelden leidt niet zelden tot bestellingen van mest en erotiek. Zie hier de vloek van voice.

Binnenkort is zelfs hardop praten niet meer nodig. Amazon zet zwaar in op anticipatory shipping en stuurt gratis samples op basis van je aankoopgedrag. Het gaat niet lang duren of ze sturen je ongevraagd dozen met spullen waarvan men denkt dat je ze nodig hebt. Wat je niet wilt hebben, wordt kosteloos opgehaald. Hiervoor is natuurlijk allang berekend dat ze je na drie dozen zo goed kennen, dat je niks meer terugstuurt. Waar het voice-schap nog een rommelhoekje had voor een of twee andere merken, is op deze manier alles voor Bassie Bezos.

Megasterk merk

Nee, wie voice overleeft, wacht het pas echt dodelijke tijdperk van predictive marketing. En dat is slecht, heel slecht nieuws voor commoditized producten en merken. Die komen heus nog wel in Bezos’ box, maar uitsluitend tot de schil uitgeperst op prijs en onder het merk Amazon. Bedrijven moeten nu dus echt op de pedalen en alles wat ze kunnen vrijmaken, investeren in een ei van Columbus en een megasterk merk. Anders wordt de Top-100 van ‘Meest onmisbare merken’ binnen de kortste keren een akelig kort lijstje.

Reacties: 3

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Toine van der Heijden
Dat batterijenverhaal is wel spannend. Amazon begon met een eigen value-line en bood dus zijn eigen batterijen aan aan iedereen die naar het generieke product zocht. Nu is Amazon marktleider in de online verkoop van batterijen, ten koste van Duracel.

Die batterijen kun je ook in Nederland bestellen. Kun je zelfs een abonnement op nemen, ik plaats de link aan het end. Worden ze in een DC in Duitsland in een verpakking gedaan en door een koerier bezorgd. Kosten: 4,99 voor acht AA batterijen en 3,49 voor bezorging. Dat is meer dan een euro per batterij.

Maar prijskopers gaan naar de Action, IKEA (1,79 voor tien AA batterijen) of wachten op een aanbieding bij Aldi of Lidl. Dat zijn de echte lean resellers. Die zijn niet bang voor Amazon. Als je echt iets wil weten van commodity marketing moet je naar die leantailers kijken.

Amazon rotzooit maar wat aan met zijn huismerk, daar leggen ze dik geld op toe. Dat wordt allemaal gesponsord door de cloud-divisie van Amazon. Ze doen de winkel er een beetje bij, het is eigenlijk een schaufenster. Schau mal! Wie mag oppassen voor Amazon dat zijn de middenmoters, de opgeklopte brands en halfway-tailers. Zelfs de HEMA zit in de middenmoot. Daar kost zo'n achtpak ook vijf euro.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Toine van der Heijden
Dat batterijverhaal is ook zo'n typische Amazon-mythe, al een paar jaar. De online verkoop wordt gemeten door 1010data in een panel van tien miljoen huishoudens. In dat panel had de basic-line van Amazon 31% aandeel in de verkopen en Duracell 21%. Maar online verkoop van batterijen is slechts 4% van de offline verkoop. Dus Amazon controleert opgeteld meer dan _a whopping_ 1% van de totale verkoop aan batterijen in de VS. Maar ze groeien wel snel...

https://adage.com/article/digital/amazon-private-label-dominates-batteries-speakers/306602/
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Dick van der Lecq
Goeie nuancering Toine! Maar wie er ook met de winst vandoor gaat -Amazon of de leantailers- middenmotor producten&retailers worden met huid en haar opgevreten:)
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie