Premium

Ook bij de Samsung Galaxy S24-serie draait de marketing om AI

Samsung prijst zijn belangrijkste smartphones in 2024 vooral aan om slimme softwarefuncties, en minder om de licht verbeterde specificaties.

De key visual van de Samsung Galaxy S24-serie
Afbeelding: Samsung

De alsmaar stijgende interesse in artificiële intelligentie (AI) laat ook de marketingafdelingen van kleinere en grote bedrijven niet koud. Steeds vaker schrijven marketeers over hoe AI hun nieuwste software, een product of andere uitvinding wezenlijk beter maakt dan de concurrentie. Ook Samsung kiest die strategie bij het aanprijzen van zijn nieuwste Galaxy S24-smartphoneserie. 

Onttroond

De driedelige Galaxy S-serie is Samsungs belangrijkste smartphone-introductie van het jaar. De Zuid-Koreaanse fabrikant toont innovaties op het gebied van ontwerp, specificaties en software, allemaal verpakt in zijn nieuwste en dure smartphones. Die concurreren - in tegenstelling tot Samsungs populaire, goedkopere telefoons - met name met Apple's iPhone. Samsung en Apple hadden vorig jaar allebei zo'n twintig procent marktaandeel, op afstand gevolgd door Chinese merken als Xiaomi, Oppo, Honor en Huawei.

Op de schouders van de Galaxy S24-serie rust extra druk, want Samsung werd in 2023 voor het eerst onttroond als grootste smartphoneverkoper ter wereld. Eeuwige concurrent Apple ging er voor het eerst met die prijs vandoor, zo meldden verschillende analistenfirma's gisteren. Om de Galaxy S24-reeks op te laten vallen ten opzichte van de concurrentie én de in prijs gezakte Galaxy S23-modellen uit 2023, richt Samsung zijn marketingpijlen op AI.

Nadruk op AI

De focus op AI is al vóór de aankondiging van de S24-serie kenbaar gemaakt. Samsung bedrukte onlangs een Amsterdamse ferry met de geheimzinnige boodschap 'Galaxy AI is here' en zinspeelde op sociale media op slimme AI-functies in zijn nieuwste smartphones. Nu de telefoons officieel gepresenteerd zijn, gaat Samsung all in op het promoten van AI in de S24. 'Galaxy AI is here' vormt de tag line van de campagne en staat ook op de key visual van de smartphones (zie de afbeelding bovenaan dit artikel), verklaart een Samsung-woordvoerder op een persevenement waar ook Adformatie aanwezig is.

Ook de eerste tv-commercial voor de S24-reeks, per direct op tv, draait om AI. We zien een stelletje op de bank, de man zoekt op zijn tablet naarstig naar een bepaald object dat hij op het telefoonscherm van zijn vrouw ziet. De vrouw, die een Galaxy S24 gebruikt, omcirkelt na een druk op de knop simpelweg het object op haar scherm en krijgt direct meer informatie over het object te zien. Opmerkelijk: de mensen praten niet in de commercial, de focus ligt echt op de AI-functie die Samsung 'circle to search' noemt. Bekijk de commercial hieronder (tekst loopt door onder de video).

Nederlandse taal

Dat circle to search uit de tvc is vooralsnog exclusief beschikbaar op de S24-serie én Google's Pixel 8-serie. De functie is dan ook ontwikkeld in samenwerking met Google. Circle to search gaat - zoals de tv-commercial duidelijk maakt - de boventoon voeren in de S24-marketing, meldt Samsung.

Andere AI-functies op de Galaxy S24 omvatten onder meer het live vertalen van gesprekken en telefoongesprekken, het verwijderen van raamreflecties op foto's en het uitwerken van opgenomen vergaderingen. Veel taalafhankelijke functies werken bij de lancering van de smartphones in dertien talen, waar Nederlands niet bij hoort. Samsung belooft dat de functies 'later dit jaar' ook in het Nederlands beschikbaar komen.

Scherpere prijzen

Hoewel er in de marketingstrategie veel aandacht uitgaat naar AI-functies die het leven van de gebruiker prettiger moeten maken, benadrukt het merk ook dat de S24-telefoons zelf verbeterd zijn ten opzichte van hun voorgangers. Ze zijn sneller, hebben fellere schermen en moeten betere foto's maken; de gebruikelijke upgrades dus in de smartphonewereld. Samsung gebruikt ook een specificatie als marketinginstrument in de eerste periode waarin geïnteresseerden een S24-model kunnen bestellen. Vroege beslissers krijgen zonder meerprijs een model met meer opslaggeheugen, waar normaliter voor betaald moet worden.

De adviesprijzen zijn ook veranderd. De S24 en S24+ worden vijftig euro lager in de markt gezet dan hun voorgangers, volgens een Samsung-woordvoerder om competitief te zijn en omdat het gunstig is voor de consument. Enkel het topmodel, de S24 Ultra, is met zijn adviesprijs vanaf 1449 euro vijftig euro duurder dan de S23 Ultra van vorig jaar. Samsung schrijft die prijsverhoging toe aan investeringen in een luxer ontwerp en technische specificaties.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie