Premium

Deze slimme software genereert bewust alleen beelden van vrouwen

De MissJourney-beeldgenerator wil zo duidelijk maken dat veel kunstmatige intelligentie erg gericht is op mannelijke output.

De marketeers volgens Missjourney
Afbeelding: Adformatie

De creatieve wereld heeft er een nieuwe website bij die op verzoek afbeeldingen van fictieve personen genereert. Maar uit deze beeldgenerator, genaamd MissJourney, komen bewust alleen vrouwelijke personen rollen. Want de bestaande beeldgeneratoren creëren namelijk veel vaker afbeeldingen van mannen dan vrouwen, zeggen MissJourney-initiatiefnemers Ace en TEDxAmsterdam Women.

Gendervooroordeel uitlichten

De initiatiefnemers hebben drie, bekende (niet bij naam genoemde) AI-tools gevraagd om honderd bekende beroepen en personen te verbeelden en kregen in minder dan twintig procent van de gevallen een vrouwelijke afbeelding. Bij termen als een ceo, atleet en superheld levert slimme software veel vaker een man dan een vrouw af. 

Dat gendervooroordeel mag meer onder de aandacht komen, zo vinden bureaugroep Ace en TEDxAmsterdam Women. Vandaar dat MissJourney alleen afbeeldingen van vrouwen genereert. Al erkennen de initiatiefnemers ook direct dat 'echte diversiteit verder gaat dan geslacht.' 

MissJourney is gratis via deze website te gebruiken. De naam is overigens afgeleid van Midjourney, een bekende beeldgenerator. 

Tekst loopt door onder de video.

Internationale Vrouwendag

MissJourney start - toepasselijk - op 8 maart, Internationale Vrouwendag. Helen Pink van TEDxAmsterdam zegt: 'Wij geloven dat we moeten laten zien dat de wereld waarin we leven niet alleen door mannen wordt gevormd. Dat CEO's, politici, artsen en andere superhelden net zo goed vrouwen zijn. Ons doel is hier aandacht voor te vragen rondom International Women’s Day door beelden van MissJourney te delen. Hoe meer bewustwording, hoe groter de kans dat we inclusieve AI-tools creëren die ons allemaal bedienen. [..]'

Ace en TEDxAmsterdam zeggen dit jaar samen meer aandacht te willen creëren rondom het thema 'decoding the future'.

Inclusief maar beperkt

Een korte test van MissJourney wijst uit dat de software erg inclusief is. Zoekopdrachten leveren hele gemengde portretten op van vrouwen met verschillende leeftijden, huidskleuren, etniciteiten en geloofsovertuigingen. 

De beeldgenerator is echter beperkt in creatieve mogelijkheden. Zo toont MissJourney alleen portretten, geen afbeeldingen van andere afstanden of uit andere hoeken. Bovendien kan de software alleen een gezicht en bovenlichaam creëren. Zoekopdrachten die bijvoorbeeld vragen om een portret van een marketeer met een laptop leveren ook een standaard portretafbeelding op. Dorien Kuiken, co-founder van Missjourney en general manager van Fitzgerald, vertelt desgevraagd:  '[..] Verder is de prompt regel al ingesteld op portretten. Dat past binnen de lijnen van onze campagne omdat we het internet willen voeden met portretten van vrouwelijke ceo's, dokter, superhelden, etc.etc. om die tegenover de vele mannelijke beelden te zetten. Je kunt bijvoorbeeld wel prompts toevoegen als: marketing manager with a red coat and glasses. Or a Marketing Manager with a headscarf. We zijn daarom ook niet concreet van plan het uit te breiden.'

Waar ze aan toevoegt: 'Het kan natuurlijk zijn dat bepaalde zoektermen niet opleveren wat je zou verwachten; we hebben natuurlijk veel getest met MissJourney en naar onze ervaring begrijpt de tool het overgrote deel van de prompts die we gaven goed.'

Bekende beeldgeneratorsoftware zoals Dall-E zijn veelzijdiger. Adformatie publiceerde in oktober een achtergrondartikel over Dall-E en andere beeldplatforms, inclusief de meningen van creatieven. Hoe lang Missjourney te gebruiken blijft, weten de initiatiefnemers nog niet. Kuiken: 'Het is niet onze ambitie om met MissJourney een product in de markt te brengen voor commerciële doeleinden. We weten nog niet precies hoe lang en in welke vorm we MissJourney in de lucht houden. Voorlopig zien we nog genoeg ruimte om met MissJourney aan de slag te gaan omdat de problematiek nog wel even blijft spelen.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie