Een presentatietool die graphics en persoon samenbrengt op het scherm

Prezi’s communicatiedirecteur Spencer Waldron vertelt over Prezi Video

Spencer Waldron

Met het oog op zijn meanderende levenswandel kan de Brit Spencer Waldron, Prezi’s director of global communications, met recht een kosmopoliet worden genoemd. Zijn loopbaan bracht hem van vaderland Engeland naar Australië, hield kort halt in Singapore, vervolgde richting Israël, waar hij prompt zijn vrouw ontmoette en een eigen bureau startte, en kent een voorlopig eindpunt in Amsterdam waar hij nu werkt voor Prezi, specialist in presentatiesoftware. Adformatie sprak Waldron over de nieuwste tool van zijn bedrijf Prezi Video. 

Waldron is een charismatische persoonlijkheid, en blijkt, ook in real-live ook zonder de hulp van een presentatiemedium, een geboren spreker. Nee, Prezi kwam niet bij toeval terecht op zijn carrièrepad: ‘Ik ben begonnen als marketeer, heb ook voor een uitgever gewerkt en heb een eigen bureau opgericht dat zich naar verloop van tijd steeds meer toe ging leggen op de ontwikkeling van presentatie-design naast marketing. Daarnaast heb ik ook een software-bedrijf gehad.’ Met ervaring en expertise als marketeer, presentatie-expert met enige knowhow op software-gebied kon hij zes jaar geleden zonder problemen bij Prezi aan de slag. ‘Alles komt daarin samen.’

Advertentie
advertisement

Prezi Video

Eind 2019 is Prezi Video gelanceerd. Wat Prezi Video exact is, legt Waldron uit in een enkele zin: ‘Het is in de basis de eerste tool waarmee een persoon en zijn presentatie-graphics op het scherm gezamenlijk op een het scherm kunnen worden weergegeven.'

Prezi Video maakt mogelijk wat vroeger alleen een tv-weerman kon: een persoonlijke videopresentatie geven waarbij de spreker is geflankeerd door een digitaal scherm. Het is een vinding waarvan men zich kan afvragen waarom deze nu pas ten tonele verschijnt. ‘Iets’, weet Waldron uit eigen uitgebreide ervaring, ‘waar bedrijven al tijden op wachten.’

Waldron schetst de wereld van Prezi’s doelgroep, de companies met een multinationale signatuur en/of internationaal opererend, een business-wereld waarin zowel externe als interne presentaties met diverse insteek steeds meer plaatsvinden via videoconferenties. ‘Juist in die snelle wereld komt Prezi Video van pas. De dagen dat salesmensen in persona ergens op een kantoor een presentatie, houden zijn voorbij’, zo stelt hij. ‘Daarbij werken steeds meer mensen thuis, en is er sprake van een “remote workforce” of gedistribueerd personeelsbestand.’

Vermijd het moment waarop men naar de mobiel grijpt

Juist omdat online presenteren steeds meer de norm wordt, is er volgens Waldron een grote noodzaak om het persoonlijke element tijdens presentaties te behouden. Tot dusverre ging dat niet, want de persoon verdwijnt zodra de eerste slide van de presentatie in beeld kwam. ‘En juist in dat is vaak hét moment voor de toehoorders om even de telefoon te pakken of anderszins afgeleid te worden. Dat constateerden we vier jaar geleden al, waarop we besloten deze tool te bouwen.’

Gebruiksvriendelijk

Een reden waarom mensen geen video-presentatie maken is dat zij het editten als te complex en tijdrovend ervaren. ‘Iedereen heeft duizend dingen te doen, een video-maken komt daar dan ook nog eens bij.’

De nieuwe video-tool van Prezi is daarom uiterst gebruiksvriendelijk vormgegeven. De graphics kunnen snel worden gemaakt met bestaande formats en snel en vloeiend geïntegreerd worden met de beelden,’ aldus Waldron. ‘Het is eenvoudig genoeg. Je opent je laptop, start de video-tool, kiest een template, voegt plaatjes en tekst toe en daarna kun je opnemen of live gaan. Het klinkt simpel, en dat is het ook.’

Desktop- en browser-versie

Prezi Video is er in twee varianten: browser en desktop. De browserversie is er voor het quick&easy-gebruik, i.e. ingericht voor het opzetten van korte boodschappen met het oog op interne communicatie of voor sociale media. De browserversie is ontworpen voor korte video's, legt Waldron uit,‘hiervoor zijn geen ingewikkelde designs nodig. Je hebt alleen jezelf en jouw boodschap.’ 

Bijkomstig voordeel: ‘In onze eigen organisatie hebben we gemerkt dat mensen deze tool ook gebruiken om even snel een voorstel te doen, in de plaats van een vergadering daarover te beleggen.Met de desktop versie werk je in Prezi zelf. Daarmee kun je geraffineerde en gelaagde presentaties houden voor bijvoorbeeld een webinar. Overigens kunnen powerpoint-presentaties worden geïmporteerd.’

Extra tool voor conversational presenting

Volgens Waldron is het presenteren vanuit het perspectief van marketing en sales niet meer hetzelfde als in pre-internettijden. Nu heeft de klant vooraf al veel online uitgezocht en vaak al halverwege zijn beslissing. Een uitputtende presentatie is dan niet nodig. 

Prezi speelt daarop in door een tool te ontwikkelen waarmee presentaties niet uitsluitend lineair kunnen worden opgezet, maar meerdere presentatie-routes kan mappen, afhankelijk van de informatiebehoefte van de klant de wijze waarop de presentatie/conversatie verloopt. Voordeel is dat je maar een keer een presentatie hoeft te maken. Prezi Video bouwt hierop voort.

Video is de toekomst

Waldron neemt als het gaat om het belang van video voor de toekomst in de marketing geen blad voor de mond. Vier samenhangende trends zijn volgens hem nu al aan te wijzen:

‘Één: millennials en gen-z’ers bepalen straks nog meer de markt. Video is hun geprefereerde medium voor communicatie. Twee: grote sociale mediabedrijven, bijvoorbeeld LinkedIn, promoten keihard het posten van video. Niet zonder reden want per video kan informatie veel sneller worden geconsumeerd dan via bijvoorbeeld het lezen van een ellenlange blog. Juist in een tijd van content-overvloed. Live broadcast en video. 5G komt eraan, de derde factor, waarmee video’s van hoge kwaliteit ook beter is gefaciliteerd. En last but not least e-learning gaat steeds populairder worden. Een goede video-presentatie-tool mag dus niet uitblijven.’

 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie