Facebook zuur om inkomensval door Apple's iOS 14

Facebook is in paniek door het nieuwe besturingssysteem van Apple en haalt in een verklaring flink uit naar het bedrijf.

Volgens Mark Zuckerberg worden ontwikkelaars en uitgevers door de wijzigingen geraakt "in een toch al moeilijke tijd".
123RF

Facebook vreest lagere advertentie-inkomsten doordat Apple de privacy van gebruikers in het nieuwe besturingssysteem iOS 14 beter gaat beschermen. Apple wil met het nieuwe besturingssysteem voorkomen dat gebruikers ongevraagd advertenties van derden voorgeschoteld krijgen. Daarvoor moet expliciet toestemming worden gevraagd. Facebook gebruikt juist deze unieke apparaatidentificatie (IDFA) om reclames te personaliseren. Veel mensen zullen waarschijnlijk nee zeggen.

Advertentie
advertisement

Audience Network

De verandering doet Facebook op één gebied pijn: het advertentiesysteem 'Audience Network'. Als externe app-ontwikkelaars geld willen verdienen met advertenties, hebben ze vaak niet de systemen of het verkoopteam om zelf marketingplekken te verkopen.

In veel gevallen wenden ze zich tot Facebook. Audience Network vult advertentieruimte voor ontwikkelaars in ruil voor een verlaging van de inkomsten, en het systeem gebruikt de gegevensverzameling van Facebook om ervoor te zorgen dat de advertenties goed worden getarget. Zonder de IDFA-informatie zegt Facebook dat het richten van advertenties binnen apps veel moeilijker zal zijn. 

'Inkomsten gehalveerd'

Facebook is bang dat de inkomsten bij de tak door de aanpassingen tot wel 50 procent lager kunnen uitvallen. Het is niet bekend hoeveel van de totale advertentie-inkomsten van dit onderdeel komt. De techreus wordt door de aanpassing mogelijk gedwongen om helemaal te stoppen met de ontwikkeling van Audience Network voor besturingssysteem iOS 14, aldus het bedrijf in een verklaring, waarin vooral Apple het moest ontgelden.

Volgens Facebook worden ontwikkelaars en uitgevers door de wijzigingen geraakt "in een toch al moeilijke tijd", wat suggereert dat Apple kleine bedrijven pijn doet tijdens een economische crisis. Het is dezelfde kritiek die Facebook eerder deze maand Apple voor de voeten wierp voor de vergoedingen die het in rekening brengt in de App Store.

Apple heeft zichzelf gepositioneerd als kampioen van gebruikersprivacy, een gebied waar Facebook moeite mee heeft. Facebook beweert dat het vecht voor de eigenaren van kleine bedrijfjes tijdens een wereldwijde pandemie, iets dat Apple, met zijn dure iPhones, toch niet zou begrijpen. 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie