Futuristisch shoppen met de nieuwe AI-tool van Facebook

Facebook lanceert een 'universeel productherkenningsmodel' dat AI gebruikt om goederen te identificeren, van meubels tot auto's.

Facebook-CEO Mark Zuckerberg heeft dinsdag aangekondigd dat zijn bedrijf de e-commerce-praktijken naar een hoger niveau tilt. De techreus lanceert een spiksplinternieuwe winkelervaring die wordt aangedreven door kunstmatige intelligentie. Het gaat om een 'universeel productherkenningsmodel' dat met behulp van AI consumptiegoederen identificeert: van meubels tot mode en snelle auto's.

Gebruikers kunnen straks op alle Facebook-platforms met een snap and shop-functie items kopen, verkopen en ontdekken, zo liet Facebook weten. Een autotagging-functie in Marketplace (binnenkort beschikbaar op Facebook) vult automatisch productbeschrijvingen in bij het uploaden, waardoor het gemakkelijker wordt om in de zoekresultaten te rangschikken en in verschillende talen te communiceren.

Advertentie
advertisement
AI

Facebook Shops

Facebook heeft dinsdag bovendien Facebook Shops geïntroduceerd. De nieuwe functie werkt als een soort marktplaats waar producten kunnen worden verkocht en contact kan worden gelegd met de klant - en vice versa - en is bedoeld om bedrijven te ondersteunen. 'Net als in een fysieke winkel kunnen gebruikers via Facebook Shops direct contact met het bedrijf opnemen, of ze nu een vraag hebben over een product, ondersteuning nodig hebben of willen weten waar hun pakketje blijft', laat een woordvoerder van Facebook Benelux weten. 

Lees ook: Facebook ondersteunt mkb met nieuwe features

Zuckerberg zei dinsdagavond winkeleigenaren te willen helpen nu veel van hen in nood zijn. 'We willen hen in staat stellen hun verhalen te vertellen en hopen een rol te spelen bij het helpen van kleine bedrijven om deze moeilijke tijd door te komen en op lange termijn te gedijen.' Omdat Facebook een door advertenties ondersteund bedrijf is, benadrukte Zuckerberg dat Facebook-Shops gratis zal zijn.

Veel ondernemers hebben door de crisis moeite om het hoofd boven water te houden. Daarom lanceerde Facebook vorige week al verschillende features om het mkb te ondersteunen. 

Shops wordt de komende weken uitgerold over de hele wereld, waaronder België en Nederland.

Shops

Plaats als eerste een reactie

Advertentie