Facebook ondersteunt mkb met nieuwe features

Nieuwe features voor bedrijfseigenaren en Facebook-gebruikers moeten lokale ondernemingen helpen.

Instagram en moederbedrijf Facebook hebben deze week verschillende updates gelanceerd om kleine en middelgrote bedrijven te helpen tijdens de pandemie. Het gaat om nieuwe features voor bedrijfseigenaren, maar ook voor Facebook-gebruikers die lokale ondernemingen willen steunen.

 

Advertentie
advertisement

'Door de coronacrisis heeft het midden- en kleinbedrijf het moeilijker dan ooit. Dat geldt ook voor de meer dan 140 miljoen kleine bedrijven wereldwijd die de platformen van Facebook maandelijks gebruiken. Facebook wil het ondersteunen van deze ondernemers zo makkelijk mogelijk maken. Het voortbestaan van deze kleinere bedrijven is cruciaal voor de werkgelegenheid en onze economie', laat Facebook Benelux dinsdag weten in een verklaring.

Via Facebook kan een bedrijf nu bijvoorbeeld een inzamelingsactie opzetten. De inzamelingsactie kan vervolgens ook worden gedeeld op Instagram. Instagram heeft een Support Small Business-sticker in het leven geroepen die gebruikers in hun stories kunnen opnemen om hun favoriete kleine bedrijven in de spotlights te zetten. 

De functie Bedrijven in de buurt kan worden gebruikt om informatie te vinden over welke lokale bedrijven nog steeds goederen en diensten leveren, waardoor die bedrijven meer (virtuele) bezoekers krijgen. Bedrijven op Instagram en Facebook hebben bovendien toegang tot Covid-19-gerelateerde informatie, zakelijke tools en best practices via snelkoppelingen in de Facebook-app en zakelijke profielen op Instagram.

'We willen er alles aan doen om kleine bedrijven nu te ondersteunen, of dat nu het ontwikkelen van nieuwe tools is om hen te helpen contact te houden met klanten of om mensen de kracht te geven om gemakkelijk hun liefde te tonen aan bedrijven waar ze om geven. Alle ondersteuning telt op dit moment - we boeken vooruitgang met deze updates, maar ons werk is nog lang niet klaar', laat Instagram chief operating officer Justin Osofsky weten aan Adweek.

Alle nieuwe tools voor ondernemers op een rij: 

  • Inzamelingsacties voor het mkb: vanaf vandaag kan een persoonlijke inzamelingsactie gestart worden voor een bedrijf op Facebook. Die inzamelingsactie kan vervolgens ook worden gedeeld op Instagram. 
  • Volg Facebook-berichten van bedrijven in de buurt: de coronacrisis heeft geleid tot een toename van bedrijven die gebruikmaken van de verschillende Facebook-platformen om in contact te blijven met hun klanten. Om dit extra te ondersteunen, introduceert Facebook vanaf vandaag een nieuwe functie: ‘Posts van bedrijven bij jou in de buurt’. 
  • Steun het mkb-sticker op Instagram: met de nieuwe “Steun het mkb”-sticker op Instagram kunnen mensen hun steun voor (lokale) bedrijven via Instagram Stories zichtbaar maken. In deze sticker kan de naam van een bedrijf worden vermeld. 
  • Instagram Gift Cards: dankzij de nieuwe giftcards op Instagram kunnen bedrijven makkelijker steun van hun klanten krijgen. Bedrijven kunnen een 'actieknop' aan hun profiel toevoegen of een sticker met een cadeaukaart in hun Instagram-verhalen plaatsen. 
  • COVID-19 tag voor bedrijven op Facebook: Facebook maakt het voor bedrijven mogelijk om bepaalde posts de tag “COVID-19” te geven. Posts met die tag worden extra belicht, waardoor bedrijven hun klanten nog beter op de hoogte kunnen houden van de laatste corona-maatregelen.
  • Facebook en Instagram in-app Business Resources: voor bedrijven die door de huidige situatie worden gedwongen om hun businessmodel te veranderen naar een meer online gericht model, heeft Facebook de in-app Business Resources uitgebreid met COVID-19-gerelateerde informatie, zakelijke tools en best practices. 

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie