'Goedkoper Netflix-abonnement met reclame wint aan populariteit'

Het goedkopere abonnement dat reclames toont heeft inmiddels meer dan één miljoen Amerikaanse abonnees, zo meldt Bloomberg.

Het goedkopere Netflix-abonnement dat een paar minuten per uur reclames toont, heeft inmiddels meer dan één miljoen Amerikaanse abonnees. Dat meldt Bloomberg op basis van inzage in Netflix-data die 'minimaal een maand oud is'. 

Volgens de mediatitel heeft Netflix onlangs ook de aan adverteerders beloofde doelen gehaald. In de eerste weken lukte dat niet, onder andere omdat de advertenties te weinig kijkers bereikten.

Groeiend marktaandeel

Het abonnement, dat Netflix with Ads heet, is sinds november beschikbaar in de Verenigde Staten en een handvol andere landen. In de eerste weken wist het abonnement naar verluidt relatief weinig abonnees te trekken en ook adverteerders reageerden kritisch. Na die voorzichtige start lijkt het abonnement nu meer in trek, al blijft het marktaandeel van één miljoen Amerikaanse abonnees bescheiden in vergelijking met de 74 miljoen Amerikanen die betalen voor Netflix. De streamingsdienst heeft wereldwijd meer dan 231 miljoen abonnees.

Goed nieuws voor Netflix is dat negentien procent van de nieuwe Amerikaanse Netflix-abonnees direct het Netflix with Ads-abonnement kiest. 81 procent kiest nog steeds duurdere, reclamevrije abonnementen. Het is niet duidelijk hoeveel bestaande Netflix-abonnees hun abonnement downgraden naar het advertentie-ondersteunde abonnement. Die bezuiniging scheelt de kijker maandelijks minimaal drie dollar.

Nieuwe adverteerdersmogelijkheden

In januari gaf een Netflix-topvrouw aan dat het Netflix with Ads-abonnement binnenkort meer mogelijkheden voor adverteerders krijgt. Er zijn volgens haar nog geen plannen om het abonnement in meer landen te introduceren. Netflix with Ads is niet beschikbaar in Nederland en België. 

Het goedkopere abonnement bevat naast advertenties ook andere aandachtspunten. Zo werkt de stream maar op één apparaat tegelijk, is de videoresolutie beperkt tot 720p (HD-resolutie) en kan de consument geen content downloaden om offline te kijken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie